torsdag, december 25, 2008

dagen efter-nonsens

bild från kvällens hundpromenad - iskallt, mörkt och stjärnklart.
just det senare gör att jag känner mig trygg. har alltid räknat stjärnorna som mina homeboys och det kvittar var jag är, bara jag ser stjärnor så känner jag mig hemma. om jag vore en poetisk individ skulle jag kunna klämma in något rödvinskäckt, men det finns inte mycket av poetisk ådra i mig.
så därför - jag gillar stjärnor. riktiga. inte mönstret eller symbolen utan blinkblink mitt i det svarta. guide me home.

började läsa en ny bok idag , Broke heart blues av Joyce Carol Oates, och funderade lite på om jag ska försöka få ihop en läsdagbok. inte så mycket för att dela med mig som för att minnas vad det är jag läser. jag minns alltid historien men sällan namn och omslag.
jag tror alltid att jag inte läser särskilt mycket men när jag letar efter nytt att läsa, inser jag att jag avverkat ganska mycket.
jag funderar alltså på att ha en stängd läsdagbok. hur högt på nördskalan hamnar man då? om jag tillägger att jag faktiskt funderar på att gå med i en läscirkel så toppar jag nog den direkt...
hade jag tillhört en av dem som tjänar pengar i kvadrat hade jag inte heller tackat nej till en plats på Bokkollo. istället håller jag mig på mattan biblioteket som alla andra boknördar.

1 kommentar:

lisa sa...

Jag har en pappersbokdagbok, och trots att jag bara skriver författare, titel, datum jag läste och en eller två rader om boken, så blir den bara mer och mer privat. Och förmodligen snart helt stängd. Inte så att jag inte vill berätta för någon vad jag läser, det är bara något med kombinationen av böcker, och vad jag tyckte, och att jag själv påminns om hur allt var när jag läste specifika böcker, som gör det privat. Men jag kan verkligen rekommendera en läsdagbok. Frågan är om det får en att bli bättre på att komma ihåg vad man läst och inte, på rak arm, om man inte får tjuvbläddra?

I övrigt måste jag verkligen rekommendera läsecirkel. hade en som jag saknar attans mycket, men det måste ju stämma med tid, rum, personligheter och lust för att det ska funka riktigt strålande.