onsdag, december 03, 2008

för skönlitterärt


ovanstående stod att läsa i dagens City angående Newsec. är det kanske det man menar när man använder uttrycket "för skönlitterärt"?

jag har mött uttrycket lite för ofta på sistone och då i sammanhang där jag inte riktigt förstår det. jag hackar redan (rejält) efter på utbildningen pga sjukdom och när ett arbete gång på gång återlämnas med kommentaren "för skönlitterärt" känner jag mig inte bara sjuk, utan även dummare än dummast.

vad innebär egentligen "för skönlitterärt"? sladdrigt talspråk som kan uppfattas som något poetiskt?

5 kommentarer:

Fröken Svår sa...

"för skönlitterärt" verkar lite väl uppblåst enligt min mening. Men vad vet jag? :-)

Stellan o Lotta sa...

"För skönlitterärt"
Jag antar att det menas, för berättande, att man skriver med en form av handling istället för att avhandla och hålla sig till faktat. Kanske man följer sina tankebanor så länge att det blir avsteg från vad man ska skriva om eller liknande...
Men det krävs en vidareförklaring och inte bara "för skönlitterärt".. Hur? Var? Varför?
Annars låter det bara som en vag och grinig kommentar om en text man inte gillar...

schmut sa...

jo, jag tänkte något liknande så jag rensade bort allt bildspråk och dylikt. lät det bli en massa istället för en text med hooks för att ge viljan att fortsätta läsa.

även nu, efter de ändringarna, så är den inte godkänd. det måste vara något mer grundläggande jag inte förstår.

Fröken Svår sa...

Visst kan en händelseberättande text bli "för mycket" men då av för många ovidkommande detaljer. Much ado about nothing. Men "för skönlitterärt" är ändå inte det rätta uttrycket för just det. Jag har faktiskt aldrg hört att något verk varit "för" skönlitterärt... för mycket berättelse i skönlitteratur? Tycker dock uttrycket låter lite uppblåst. Men men... man lär sig något nytt varje dag. :-):-)

Inom konstsektorn skapade någon ett uttryck (70-talet?), typ; att något kunde vara "för" levande avbildat och att detta inte hörde till konsten - för till levande avbildningar använde man en kamera. Kanske "för skönlitterärt" får samma mening inom skönlitteraturen... :-) Men då blir det för min del rätt ointressant med skönlitteratur.

Hoppas nu att du snabbt kommer ikapp med det som släpar efter i studierna så du får lite mer tid över till nåt kul. Eller så kan du ju lägga mer tid på att hålla undan gruset så att Iggy kan hålla den hastighet han önskar genom hela våningen utan att få sladd i kurvorna! ;-)

schmut sa...

ja, för skönlitterärt tolkar jag också som för mycket krusiduller. som om man satt volang på varenda stycke. förgående mening är ju typiskt för det.
däremot tycker jag att arbetet ifråga saknar det. fast visst, det är ju svårt att se fel i egna texten för allt är ju relativt. enligt mig saknar den krusiduller men enligt en helt krusidullfri-människa kanske det kryllar av dem?
/Lisa, proud to be krusidullig