tisdag, december 30, 2008

lika löner uppnådda?

jag vet inte om Blondinbella gräver sin egen grav eller om hon försöker sig på att göra en Skugge (reta upp alla tills de vet ditt namn), men något luktar unket.
en tjej som strävar efter en juristkarriär men säger:
"Är du feminist?
- Nej.
Varför inte det?
- För att jag tycker att det ordet har fått en så negativ klang och jag tycker inte att man bara ska kämpa för kvinnor, man ska kämpa för alla människor, för individen.

Men du säger själv att det är provocerande för att du har lyckats som ung kvinna, du ser inte en struktur där?
- Nej. Jag vill inte dra någon parallell till feminismen, det handlar ju om mig. Jag har inte lyckats för att jag är tjej, jag kan inte tacka mitt kön för någonting. Man är sin lyckas egen smed. Man kan aldrig skylla på att man är tjej för att man får för låg lön eller så."
Blondinbella i DN
en karriär i juridik må inte kräva politiskt engagemang, solidaritet eller örat mot marken men man måste vara insatt i hur samhället fungerar för att ens kunna ha en startpunkt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hon har ju rätt om feminismen, fascinerande nog. Feminismen står inte för jämställdhet, däremot finns det folk som kämpar för jämställdhet som kallar sig feminister därför att de fått för sig att det är vad de innebär.

Det är ungefär som Lars Ohly som kallar sig kommunist och folk som fortfarande använder ordet neger. För många innebär kommunismen inte det Lars Ohly menar med det, och för många är neger synonymt med "nigger" även om det de, främst äldre, menar med det inte är något illa.

Jämställdhet är ett bra ord. Varför inte köra på det?

schmut sa...

feminism är kampen för kvinnans jämställdhet i samhället. dåliga rubriker och pinsamma blogginlägg kan inte ändra definitionen, bara vissa att korkade individer gömmer sig bakom alla dörrar.

mamma 2.0 sa...

Jag råkar i och för sig gilla Blondinbella på något sätt. Det är troligen paradoxalt nog för att jag är feminist. :-)

Men nån vidare jurist lär hon inte bli. Fast å andra sidan var jag nog närmare 25 när jag fattade det där med strukturerna, hon är ju bara 18 än flickan, hon tar sig nog.

schmut sa...

man kan gilla många fastän man tycker olika i sakfrågor.
personligen tycker jag att det är coolt att småflickor kan tjäna multum på att blogga om hur de skulle vilja leva. inte ofta annars brukar tjejer under 20 räknas, såvida det inte är rea på Gina Tricot.
kanske är det just därför som det är extra ledsamt när tjejer som har publiken inte riktigt bryr sig om vad de säger, bara de får uppmärksamhet och i slutändan, pengar på kontot.

Sofia sa...

Sen kan jag tycka att det är uttalanden som: "...ordet har fått en så negativ klang..." som ger ordet en negativ klang. Personligen tycker feminism låter mjukt och härligt, med det är ju jag det.

A.P.SE sa...

Feminism har inget med jämställdhet att göra utan är istället en kamp för att jävlas med män. En del är feminister och andra är fågelskådare...

PGW sa...

Evig fråga det där.

Gott nytt år och fortsätt skriva klokskaper nästa år också!

Annika sa...

jag anser att blondinbella inte ens är värd att kommentera
hon är så korkad och jag fattar inte varför hon har fått en så framträdande plats
det hon skriver om är inte ens intressant och hennes smak är kass