tisdag, december 09, 2008

oväntat kudos (från en bitterkärring)

när jag kollar igenom listorna på Bloglovin (fd Blogkoll) så känner jag mig gammal. oerhört gammal. antagligen för att om jag inte redan är det så börjar jag bli det. gammal och hjälplöst passé. (man kanske skulle kunna kalla mig vintage?)

samtidigt är det ganska coolt att se hur genomsnittsSvensson (i tonårsformat dock) från dynghålan bakom skogen i söder, blir hyllade som hjältar, modeikoner och trendskapare. nu pratar jag inte om Blondinbella, Kenza och Kling utan tjejerna som trampar på trappstegen nedanför. de har siffror de flesta svenska bloggare bara kan drömma om!
jag skulle inte vilja dra det så långt som att säga att det gör under för tjejernas självförtroende att kunna ta sådan stor plats så snabbt, snarare tvärtom, men det ger alla en möjlighet att bli någon. att gå från en billig digital kamera, bredband och en bunke gamla Nylons som inspiration till att bli c-kändis och referens. stilbloggen är den nya dokusåpan men du behöver inte visa allt och bråka med alla.

ska jag vara krass så är jag väl medveten om att mitt tåg har kört för länge sedan eftersom jag varken är ung eller modeintresserad samt att det är inte riktigt min grej, men det är ändå ett ganska coolt fenomen. om man jämför vem som ligger på topplistorna på Bloglovin jämfört med andra listor (ex Nyligen och Bloggportalen) samt hur många prenumeranter de har, så är det inte bara ganska coolt utan riktigt coolt.
något säger mig att många av de här tjejerna som syns på Bloglovin är inte de som syns mest i sina egna skolor, utan det har blivit något av revenge of the nerds över det hela.

Inga kommentarer: