lördag, december 27, 2008

schmuttad mymlan-lista i kronologisk ordning

såhär i bortglömda mellandagar kan det vara en idé att ta upp en meme som faktiskt intresserar folk:
du är vad du lyssnar på - 12 låtar för schmuttifiering


Cambodia - Kim Wilde
när jag var (före och) i lågstadiet separerade mina föräldrar titt som tätt. det blev därför många turer i bilen med pappa för att hälsa på mamma var hon än flyttade. ett av kassettbanden som fick följa med var Agneta Fältskogs
Wrap your arms around me och ett annat var en blandkassett som en av pappas arbetskompisar på macken hade glömt i bilen. mestadels dålig musik men den här låten var med. trots att det kan låta trist, separerade föräldrar yada yada, så är detta ett bra minne. mina föräldrar var som bäst när de inte var tillsammans.



I wanna be somebody - Wasp
jag var helt galen i Wasp, Mötley Crue och Twisted Sisters när jag gick i lågstadiet. tapetserade väggarna med plancher från Okej på ovanstående band och skrämde vettet ut morfar. blev tillsagd i skolan att det var inte okej att vilja se ut som Nikki Sixx när man inte ens närmat mig tonåren.
när jag gifte mig såg jag ut som en fet Nikki Sixx och jag blir fortfarande helt ifrån vettet när den här låten spelas.



Tango med Dalbello

brud med ballar och djup röst. stilikon.



Twist in my sobriety med Tanita Tikaram
poesin, lugnet, rösten, utseendet. jag älskade Elvis som liten och hon var som en kvinnlig Elvis. stilikon.




It ain't over 'til it's over med Lenny Kravitz

upptäcktes på en språkresa när jag var 14 och ger mig samma känsla som då - total frihet. en av få prettoglädje-låtar som jag gillar.


Pretend we're dead med L7
hörde först på p3 och dåtidens rockprogram. nog det bästa jag någonsin hört genom radio (förutom nästa låt).
L7 fungerade bra som bensin då och fungerar bra som bensin nu.



Last Goodbye med Jeff Buckley
hände första gången på radio (tack än en gång p3)och blev förvånad att det fanns någon med en sådan sagolik röst som jag inte hört förut. helt fulländad!
när de berättade vem det var så kände jag igen efternamnet, men var fortfarande chockad över att någon kunde sjunga så. blir fortfarande lika tagen. sann kärlek.



Miss Otis regrets - Ella Fitzgerald
ett minne som involverar min pappa - han älskade att laga mat. lyssna på jazz, laga mat, dansa runt och sjunga lite. detta var en av få sånger vi båda gillade och kunde sjunga tillsammans. jag gråter som ett såll när jag hör den, men det är inte av sorg.


Rearviewmirror med Pearl Jam
numera gamla rika gubbar, men texten är densamma -
I gather speed from you fucking with me



Car seat - Blind Melon
en udda låt vilket egentligen majoriteten av deras låtar var. drar man ut en ur massan, så inser man att de är smått poetiska och väldigt finurliga.
i en period då jag försökte återskapa fragment av min barndom så passade denna in. inte helt textmässigt men känslan av dammigt, svårt och brännhett.



här borde egentligen vara en låt med New Bomb Turks, men Spotify saknar utbudet.
sedan funderade jag på en låt med Flaming Sideburns, men Spotify saknar utbudet.
sedan funderade jag på en låt med Supersuckers, men Spotify saknar utbudet.
sedan funderade jag på en låt med Dwarves, men Spotify saknar utbudet.

So high, so low - Mondo Generator
så det blev en låt med Mondo Generator, ett band som jag av någon oförklarlig anledning använt som framkallningsband. alla mellanformatsrullar har fått framkallas med hjälp av Mondo Generator och även när jag hör musiken numer, så nästan sticker det i näsan av kemikalier. självgående Lisa.



Already dead med Electric Frankenstein
låten ovan kommer inte från platta som kom att bli väldigt användbar för att få ut det ursinne och vanmakt jag kände när jag såg pappa i hans senildementa tillstånd, Burn bright, burn fast, men den har samma riv och hetta. jag hade tidigare mest använt bandet, vilket är ett av mina favoritband, för att komma uppåt och utåt, nu var det mer för att tömma skit.
inte samma låt som på Spotify (då den saknas där) utan det är denna jag ville ha egentligen




7 kommentarer:

deeped sa...

Coolt!

PGW sa...

Jag blir oerhört nyfiken på en bröllopsbild på dig :-)

Åh Tikaram, henne hade jag helt glömt, den skivan slet jag ju nästan ut.

Studiomannen sa...

Men Supersuckers - jag hittade en del. Däremot fanns det skitlite Social Distortion och Mike Ness. Störigt!

Studiomannen sa...

http://studiomannen.wordpress.com/2008/12/28/peter-postar-musik-aven-har/

Gjorde den också

schmut sa...

->studiomannen: hittade du supersuckers på spotify? jag hittar bara en biografi, ingen musik

Studiomannen sa...

Glöm det - måste ha tänkt fel. Hittade samma som du.

disa sa...

慈德宮,龍南漆藝博物館,竹山竹管厝,陳列教育館,中興新村,東埔溫泉,清安豆腐街,金龍窯,火炎山,橫龍山古道,中港慈裕宮,大湖農村,挑柴古道,龍騰斷橋,森林遊樂區,卓蘭果園,外埔漁港,龍鳳漁港,清德禪寺,欣隆休閒農場,馬術農場,童玩村
泰安溫泉區,南庄老街
溫泉遊樂區,綠葉方舟,明德水庫,仙山,鳳陽谷,三角湖,木雕街,通霄蘆沐村風,香格里拉樂園,馬拉邦山,薑麻園,海濱休閒園區,鳴鳳山古道,火車窿,勝興火車站,挑鹽古道,獅頭山,藺草文化館,永和山水庫,大克山,通霄秋茂園,大衛營,清泉農場,雪霸國家公園,蜜蜂休閒館,挑炭古道,三通嶺,建民農場,自然保留區,永和山農場,八通關古道,明新書院,石觀音吊橋,戰車公園,軍史公園,桂花森林松柏嶺,梅峰農場,棋盤石,巧手工作坊
桃米生態村,溪頭,杉林溪森林遊樂區,李勇廟,竹山保安宮,沐陶窯
玉山國家公園