söndag, december 14, 2008

tristessöndag


idag har det varit icke-karaktärsdanande väder så jag passade på att motionera herr hund. han firade genom att få stryk av en katt.

det var ungefär det som hände idag. jepp.

edit: jag såg dock (precis) dokumentären Köpgalna barn på SVT om hur kommersiella intressen ser barn som en stor målgrupp, och ja, den gav mig en klump i halsen. jag har ju trots allt låtit Iggy falla för Spongebob och tydligen är han släkt med hin håle. men, när jag sedan hörde dem tjattra om mother's responsibility, a mother's choice, a mother's love etc, så kände jag mig lite lugnare. en dokumentär som bara ser moderns roll som essentiell för barnets uppväxt (pappa endast närvarande som kassa-ko) är kanske inte en som är helt objektiv. i eftersmaken satt en liten aning av att amerikanska motherhood-organisationer såg sig utmanövrerade av ett nytt friare samhälle och att reklam riktat mot barn bara var ett av problemen.
Modern med stort M såg sin makt och sin roll tappa mark.

5 kommentarer:

Little Peaché sa...

Hej Lisa!
Först och främst så dömer jag inte ut de med annan åsikt än mig. Men vad jag kritiserar är hycklandet i det hela. Som jag skrev så all credd till de veganer som lever som de lär. De är en sann inspiration.

Du har en poäng i att skinnproduktion även inkluderar matproduktion men det är bara delvis sant. Då efterfrågan på skinn och päls idag är stor och konsumenten kräver god kvalité är det ytterst ovanligt att man använder samma djur både för köttet och skinnets skull. Ofta måste skinnet behandlas (för färg, form och kvaliténs skull) vilket leder till att köttet blir oätligt för människan. Så att skinn skulle vara en biprodukt stämmet, men det förekommer oftast bara i fattigare länder.

Men jag tackar dig för en jättebra kommentar som fick mig att tänka till.

Mvh Little Peaché

schmut sa...

nu har vi säkerligen olika källor men jag måste ifrågasätta din information om att skinnproduktionen ofta är skild från köttproduktionen:

skinnet avlägsnas från kroppen redan på slakteriet. skinnet behandlas efteråt. alla delar tillvaratas.
det skinn vi ser i vår konsumtion är ju oftast nöt och får/lamm, och det avlägsnas direkt. mjölkkossor är ju oftast de som får bli skinn.

Stellan o Lotta sa...

För övrigt....

vad har du på skallen?? En lustmördad nalle?

schmut sa...

jag tror inte det var så mycket lustmord som barmhärtighetsmord - Iggy droppade sin mössa i busken och hällde sedan snö ovanpå. men se där, vad som döljs i snö kommer fram i tö! hon hatade dock den så mycket att jag tog över den. samarit som jag är.

Jojo sa...

Fin vinjettering på fotona. Snygg mössa! Tack för din kommentar på min blogg förresten :)