söndag, januari 25, 2009

bloggare synonymt med att vara anti?

har funderat på en kommentar jag fick häromdagen (till inlägget nedan). personen bakom kommentaren var kanske inte så vänligt inställd, men hade ändå en intressant frågeställning:
"Snälla, sluta vara så jäsikens förutsägbara när det gäller jämlikhetsfrågor. Att någon stackars anställd på den politiskt korrekta DN måste lisma med, är ju en sak, men du som bloggare måste kunna hålla litet större armbågs avstånd än så."
är bloggare synonymt med att vara anti? att alltid vara avigt inställd eller enbart på sin vakt?
jag anser att man bör filtrera all information men samtidigt så är alla personer en påse av erfarenheter och åsikter. det kommer ju alltid att lysa igenom.
att vara anti känns som en tonårsrevolt så man tycker sig leva i ett utanförskap. inte för att man faktiskt gör det utan för att det har med tonåringens behov att frigöra sig. efter några år avtar det behovet och när man närmar sig trettio så har man byggt upp sina egna upp egna uppfattningar som dock kommer att ändras genom åren beroende på vad man är med om.
mina åsikter må vara förutsägbara men de är mina. att de verkar förutsägbara baserat på debattartikeln du precis läst är ju ganska logiskt eftersom artikeln i fråga handlar om något jag håller med om. läser du en debattartikel som handlar om fördelarna med fildelning så kommer du att hitta bloggare med samma åsikt. det är inte förutsägbart utan ganska självklart.

feminister är ingen homogen grupp men vad som enar oss är ju att vi i grunden har samma åsikter. bloggare är definitvt ingen homogen grupp och jag tror att majoriteten inte har någon brinnande lust att vara anti etablissemanget bara för att.


(sedan tror jag att du har fel angående författaren till artikeln. hon är mig veterligen inte anställd hos DN.)

1 kommentar:

Åsa sa...

Jag fick en kommentar från en bekant IRL om att jag var så politiskt korrekt i vissa frågor. Kan man inte vara det då? En del genomtänkta åsikter hamnar bland de politiskt korrekta (vad nu det är) andra bland antiåsikterna.

Jag tycker ofta förutsägbarhet hamnar bland negativa uttryck, men jag tycker inte att det är det. Förutsägbarhet för mig är egentligen snarare en tydlighet, att personenen följer en linje.