lördag, januari 31, 2009

Dröm

Drömde inatt att byn jag växte upp i, en by med cirka 50 hushåll, hade blivit smockat med latteställen. Det fanns t.o.m en latte-galleria! Jag var förvånad men ändå glad att den dödfödda orten ändå blivit något mer än att namn på en bykarta.

Huset jag växte upp i var tydligen orginal-latterian och man hade bevarat delar av huset, med våra tillhörigheter, fuktskadade väggar etc som de var, och kallade stilen inte shabby chic utan trashy chic.
När jag stod i kö för att köpa en macka i mitt gamla hus började jag gråta. Allt var bevarat och man verkade slå mynt av husets dåliga stämning och hade personal med matchande humör.Då kommer en barista fram, räcker mig en näsduk och säger "torka dig, det här är inte bra för business".

Drömtydare, vad tror ni?



(edit med förklaring:
Huset ifråga lämnade vi nästan över en natt. En dag skulle vi flytta till ett nytt hus mina morföräldrar köpt (i samma by) och vi lämnade kvar det mesta av möbler och annat lösöre. T.o.m mina nallar och böcker lämnades kvar! En del av huset var avstängt sedan länge (man ville spara in på energikostnader) och den delen av huset lämnades helt intakt till nästa köpare, som fick huset för en spottstyver. Arvet efter min farmor och farfar stod kvar. Motorcykeldelar och allt stod kvar. Affärsdelen av huset var i samma skick som dagen den gick i konkurs.

Huset ifråga är bara förknippat med dåliga minnen. Våld, blod och ångest, men just det att våra saker lämnades kvar har allt stannat kvar som ett stort frågetecken. Huset är sedan rivet, med all säkerhet med en del saker fortfarande kvar.)

Inga kommentarer: