onsdag, januari 07, 2009

generationsfråga?


en stad som är full med affischer på elskåp och klistermärken på lyktstoplar, det ser jag som en levande stad. bevis på att något händer, att folk engagerar sig och att allt inte händer på de fina arenorna. när man pratar om nolltolerans mot affischering har jag svårt att förstå orsaken. jag inser att det kostar att rensa upp efter allt papper, klister och tejp, men jag kan inte annars se vad det är man är emot.
"Sofia Nerbrand, chefredaktör och vd för tidningen Neo, tycker dock att det finns en poäng med att få bort affischeringen som hon anser förfular staden.

– De trasas sönder på lyktstolpar, elskåp och andra ytor, säger hon. Och i dag finns faktiskt andra modernare och billigare sätt att synas: internet, chattar, Facebook, e-postlistor och så vidare. Pappersaffischer känns passé."
från DN
problemet med internet är att om man inte vet vad man letar efter, så hittar man inget. man måste redan veta vad som är på gång för att söka vidare.
internet är så otroligt stort att ens vardag på nätet blir ett väldigt litet rum. Facebook bjuder inte heller på många överraskningar. det blir nischat utifrån vem man känner och vad de gillar.

jag gillar att se information i stadsmiljön. det ger livslust men också lust att stanna upp och läsa. intryck, design, information och inspiration i form av färgklickar här och var. det blir en naturlig paus i en hektisk del av staden där man vanligtvis sällan uppehåller sig utan skäl. i centrum är man alltid på väg någonstans, men en färgklick på ett elskåp får en att stanna upp, tänka och le.

Inga kommentarer: