onsdag, januari 14, 2009

göra inbrott vettja!

tidigare ikväll hörde vi ett larm. tänkte inte mycket på det utan fortsatte hundpromenaden. drygt en timme senare återkommer vi till platsen och larmet är fortfarande igång.
vi bestämmer oss att kolla vad det är och se om man bör ringa vaktbolag eller annat. huset ifråga är en gammal psykavdelning på St Lars som nyligen var ett tillfälligt studentboende men som nu står tomt.
det luktar konstigt runt huset ifråga och det verkar vara ett brandlarm som tjuter, så vi ringer SOS alarm från en mobil. de ber oss se efter om det brinner och om det inte gör det, ringa vaktbolaget som ansvarar för huset.
batteriet på mobilen dör och vi använder oss av min mobiltelefon.

ringer vaktbolaget vars klistermärken finns över hela huset och de säger sig inte ha något med lokalen att göra. blir tillsagd att ringa SOS alarm igen om vi är osäkra vad vi ska göra.

ringer tillbaka till SOS alarm som frågar samma frågor en gång till och säger att om det är ett brandlarm borde det varit kopplat till brandkåren. de ber oss kolla över huset och på vår väg runt ser vi att det är ett fönster öppet och det luktar konstigt. då frågar SOS alarm mig om jag kan gå in i huset varav jag svarar att nej, det är ju igenbommat. får då frågan om det inte finns något sätt för mig att ta mig in i huset.
här blir jag lätt konfunderad. jag har ringt angående ett brandlarm, säger att det luktar konstigt om ett låst hus och bli uppmanad att göra inbrott för att se vad som står på?

jag svarar att Nej, jag kan inte komma in i huset såvida jag inte bryter mig in och samtalet avslutas med att Nej, vi kan inget göra och jag kan likväl gå hem.
vi pratar med folk i grannhuset, vilket är ett äldreboende, och de bestämmer sig för att ringa sitt vaktbolag eftersom de anställda tycker att det luktar konstigt och dessutom tjuter det något fruktansvärt.

på vägen därifrån får jag ett samtal från vaktbolaget jag ringde. de berättar att huset står tomt efter att Universitetet sist hyrde det och att de inte varit ansvariga för huset på många år. de hade precis hört av sig till SOS alarm som sa att de inte fått någon anmälan om adressen men eftersom jag hade sagt att jag tyckte det luktade konstigt, skulle vaktbolaget ändå skicka förbi en bil. jag kunde gå hem med gott samvete och de skulle ringa om det var några frågor.

2 samtal till SOS alarm från 2 olika mobiltelefonnummer angående något som inte må ha varit brådskande men som kunde ha varit. ingen vidarkoppling till lokal polis eller brandkår. ingen registrering om att vi ens ringt eftersom vaktbolaget fick höra att ingen hört av sig om någon incident på adressen.
dessutom verkar SOS alarm uppmuntra mig att själv ta mig in i ett okänt hus för att undersöka om det brinner alternativt är en gasläcka?

nästa gång något händer så tror jag att jag struntar i att ringa SOS alarm. det hade varit mer effektivt och givande att ringa lokala PRO.

6 kommentarer:

Drottningen sa...

man undrar om det inte klickar i synapserna där ibland.. Det var en bil som smällde utanför huset här och då ringde jag sos alarm och berättade just det och att det var en jävla smäll och dessutom hade jag hört däckskrik. Mjo, men kunde jag kanske kolla om och i så fall hur många skadade det fanns och i så fall återkomma?

eh..det är mitt i natten och jag står i pyjamas och berättar att det precis har skett en bilolycka utanför och ni ber mig återkomma?

Jag kände också lite sådär då, man kanske inte ska ringa sos utan kanske den lokala blaskan istället eller så?

frkf sa...

Det känns ju lite läskigt att få ett sånt bemötande av SOS. Värst var förstås att de ber dig gå in i huset. Tänk om nåt var på väg att explodera? Hujeda mig!

Inte konstigt att folk strunta i att ringa SOS. Verkar inte vara lönt, inte...

Fröken Svår sa...

Jisses! Undrar om SOS hade täckt rättegångskostnaderna om du brutit dig in och vaktbolaget tagit dig på bar gärning. :-) Vilket tips till alla inbrottstjuvar! Ring SOS och säg att det luktar skumt, sen är det fritt fram att gå in... :-)

Men skämt åsido så undrar man hur SOS vågar utsätta civila för fara genom att be dem undersöka en sådan händelse närmare. En gasläcka hade ju kunnat sluta förödande...

Tyvärr känner jag igen det lama beteendet från SOS... i ett av fallen blev utgången tragisk.

Men hatten av för din civilkurage!

schmut sa...

-> drottningen: jag kan förstå att SOSalarm har mycket samtal och flertalet av dem är samtal som inte behöver hjälp, men samtidigt är ju varje samtal viktigt för människan som ringer. folk ringer för att de tycker något står fel till. om man då inte bemöter deras oro på ett proffsigt sätt, oavsett om det gäller en katt i ett träd eller en brinnande bil, så förlorar de ju tron.
det kan jag inte förstå. SOSalarm får ju Telias kundtjänst att framstå som excellent!

det är dessutom 2:a gången på ett halvår som jag ringer SOSalarm. förra gången gällde det en anlagd brand på ett promenadstråk i Lund. de föreslog att jag skulle släcka den själv och ringa polisen.

liten på jorden,men STOR i orden sa...

Först och främst,vad sjutton är detta..ett SOS-alarm som gärna riskerar oskyldigas hälsa för att slippa åka själva. Helgalet!

För det andra: Stort tack för besöket! det gav mig möjligheten att besöka din plätt i sfären och jag gillar det!

Hit kommer jag tillbaka!

Kram

Broder Andreas sa...

Kan säga att ordningsmakten inte är mycket bättre;För X antal år sen hade vi en av pulver(?)rejält påverkad kille i medelåldern inne i butiken.
Pratade osammanhängande med sina kompisar i huvudet,halvnaken e.t.c.
Dessutom en saftigt stor skruvmejsel i ena handen.
Ringde SOS,blev kopplad till polisens ledn.central.
"-Vi kan inte göra något,men ring igen om det händer något.."

"händer något"? Kunde blivit "-ursäkta mig Hr.Missbrukare,kan ni vara så vänlig och sluta knivhugga mig, jag ska ringa polisen för det har ju "hänt något".."

Efter några timmar (!!) hade herrns paranojja tilltagit och det började kännas obehagligt att ha honom i butiken, så ledn.centralen fick ett kort samtal om att han står i kassan och viftar med sin skruvmejel mot oss o skriker.

3 min senare kom två bilar i full karriär med blåljus o allt..