tisdag, januari 06, 2009

"Äh, det är röd dag, det är ingen som lyssnar"

står och diskar med radion på. p3 Populär som vanligtvis brukar vara ganska bra. inte för lättsamt men inte för djupt och med en hel del skratt.

"Äh, det är röd dag, det är ingen som lyssnar"

idag pratar man bla om modediagnoser och helt plötsligt har man glidit in på någon konspiratorisk våg där allt är ett tillfälle för läkemedelsbranschen att få hypokondriska individer att köpa och använda mer läkemedel. först tar bisittaren, Maja Asperö Lind, en lätt spark åt bipolär sjukdom som diagnos och verkar avfärda den som vanliga humörssvängningar. sedan fortsätter hon med Lamotrigin och dess like, för varför skulle deprimerade behöva epilepsimedicin? kanske för att en medicin kan ha mer än en verkan? kanske för att ett av de andra alternativet för bipolär, Lithium, är ett tämligen stort projekt att sätta igång då det har stor påverkan på kroppen?
sedan går det helt utför och man råkar köra över Kasam-testen som används runt om i vården när det gäller psykiska och social problem.

kära Maja Asperö Lind, bisittaren idag : man kan ju inte döma ut ett test, en medicin eller en diagnos, för att det finns folk som missförstår, missbrukar eller felanvänder dem. det är lika vettigt som att döma ut en hel radiokanal för att de tagit in en kass bissittare.



4 kommentarer:

Ataharis sa...

Bra sagt. Skickade du det till P3 också?

Sofia sa...

Bra slutsats! När jag tänker efter, och för att knyta ihop säcken lite så kan nog samma resonemang tillämpas på Blondinbellas resonemang kring feminism...

schmut sa...

jag skickade tyvärr aldrig till P3. funderade på det när jag hörde att de tog upp ett annat email, men när man kritiserar hela deras grundidé känns det inte som om de kommer vilja ge det tid.

Pinse sa...

Tur jag inte hörde det där, orkar inte med människor som är så okunninga. Men tyvärr hörde jag på ett annat radioprogram där de sa att om man mår bra eller inte handlade om ens inställning till livet. Känns ju sådär när man hör sånt. Jag har helt enkelt missat inställningen till livet. Tänk om jag vetat det innan då hade jag sluppit 1 miljon medicinbyten, inläggning, ECT och Lithium..........