söndag, januari 11, 2009

käftsmäll för fred?

varenda dag står det i tidningen att idag har det varit den våldsammaste dagen hittills i Gaza. idag är blodigare än igår men om gårdagen var hemsk, hur mycket hemskare kan det bli? finns det en skala?

det ger mig ont i magen att se rubrikerna och än mer ont när jag inser att jag har det enkelt - jag kan välja bort händelsen ur mitt liv. titta åt vänster, titta åt höger och allt är bortglömt.
kanske borde man få en rejält käftsmäll så att man donerar sin själ för det goda och blir ett vandrande fredsmärke? en mänsklig sköld. frågan är bara om det fungerar? är det någon som bryr sig om kött och blod längre? bryr man sig bara om det är
rätt blod?
svenskarna måste evakueras men vi lämnar kvar alla andra. borde det egentligen inte vara tvärtom? evakuera alla som är vandrande måltavlor och lämna turisterna. turister är västerlänningar med feta plånböcker, dem vill ingen skada.

-------------------

DN har en läsvärd artikel om hur vi kan få ord direkt från källorna, folket som lever mitt i oroshärden. givetvis talar vi om bloggare.

1 kommentar:

Pillerillan och vilda familjen sa...

Fruktansvärt är allt jag har att säga. Helt ofattbart hur man kan göra dessa fruktansvärda handlingar och fortfarande se sig själv i spegeln.