lördag, januari 03, 2009

mitt skötebarn behöver ny sparkdräkt

jag har, sedan länge, insett att bloggens layout är något trist. visserligen kan det tänkas reflektera innehållet, men jag känner ändå behovet av att göra något nytt. tycker mig ha ha alldeles för många idéer men för lite om kunskap om vad, hur och varför, men samtidigt är jag medveten om att det kan bero på att jag egentligen inte hittat en idé som passar mig. det är en sak att drömma, en helt annan att genomföra.

därför, tips på snygga personliga blogglayouter. inga themes utan folk som har gått utanför ramarna och gjort något eget. jag tänker givetvis inte rippa någons design utan är mer intresserad av att se hur andra tänker.

3 kommentarer:

frkf sa...

Helst hade jag målat en bild med pensel men det får bli med ord istället.

Jag har inte läst hela bloggen, men följt dig ett tag. Det är förvisso inget fel på det här temat, men jag tror du är mer färgrik och nyanserad än så; du poserar med godzilla, har körsbärläppar och gröna örhängen, visar prov på intellekt, engagemang, humor och eftertänksamhet. Jag skulle kunna tänka mig att ett tema som reflekterar i grönt och svart, med vita headlight som får symbolisera både ljusa o mörka sidor. En bredarare inläggsmall och ett något större typsnitt (12p)för jag är en närsynt rackare framför skärmen.

Det här skrev jag bara helt spontant utan att tänka mig för så ta det med en nypa salt!

schmut sa...

jo, jag är mer färgrik (kanske hysterisk är rätt ord?) men samtidigt så är jag pelargon/odlingslott/vego-människa och jag gillar lite att layouten speglar den sidan. min förra layout på hemsidan matchade mer mitt utseende och det blev nästan för mycket (http://www.lisadarling.net/pictures/lisa.jpg)

frkf sa...

Det var ju så jag menade. Men då är den idén redan förbrukad. När jag själv letar färger/kombinationer/mönster(ja, du vet rubbet) brukar jag leta upp nån bild jag verkligen älskar och sedan utgå från den. Jag är väl också lite av en pelargonmänniska, men det är ju inte säkert att vi föredrar samma typ av blommor, ett väldigt jordnära exempel här http://kafferepet.files.wordpress.com/2007/07/207011geraniaceae-pelargonium-zonale.jpg

ett lite striktare exempel här http://www.internetgrafik.nu/photo/pelargon2.jpg

Annars skulle du kunna ta ditt favoritvegorecept att hämta färg och -forminspiration.

Det gäller förstås att hitta rätt mall till att börja med och sedan kolerera