tisdag, januari 20, 2009

vårt bråk? din syster!

jag läste tidigare (i en blogg ) att inlägg om Gaza är det tråkigaste man kan se i en blogg. på sätt och vis kan jag förstå tanken. inte bara är det förbannat tungt att läsa utan det blir lätt naivt och klyschigt. jag vill ha fred (och en semla tack)
samtidigt kan jag inte låta bli. jag är väl medveten att jag har inte den statsvetenskapliga kompetensen att ens göra en gissning om vad allt handlar om, men jag tror inte på att hålla tyst. den dag man slutar se sig omkring är den dag man slutar leva.

vad jag ville uppmärksamma var ett inlägg av Ola Larsmo som tar upp något många verkar glömma alternativt förtränga när det gäller konflikten Hamas - Israel.
"I ett "vanligt krig" uppstår flyktingströmmar. Men ur Gaza kommer ingen ut."
från Inget vanligt krig i DN
oavsett vad man tycker om parterna så står det kvar i fetstil - det är folket som får bära bördan.
de har suttit fast på en liten yta utan någon som sett till deras bästa. det har sällan rört sig om strategiska mål utan det är hem, skolor och sjukhus som slagits ut.
det är som om man skulle leta upp grannens syster och slå ner henne för att grannen lämnade kvar klorin i tvättmaskinen. logiken har trillat.

Inga kommentarer: