onsdag, februari 18, 2009

kyskhetens reklampelare?

Hela internet tycks fullproppat av kommentarer kring Pirate Bay och fildelning. Man skulle lätt kunna duka under av trötthet inför den massiva vågen av tyckande men ibland hittar man små pärlor som får en att dra på smilgroparna.
Exempel är

"Enligt Pontén har The Pirate Bay bland annat orsakat filmbolagen goodwill-skador genom att filmerna funnits tillgängliga i sammanhang med reklam för bland annat ”sexuella tjänster”. "

från Aftonbladet
Så filmbranschen har aldrig flörtat med sex utan är en kyskhetens reklampelare?
"Förverkligandet av en idé blir möjlig eftersom upphovsmannen och hans finansiärer vet att de, om de lyckas, får en ersättning för sitt arbete.

Är det så jävla svårt att förstå? Låt oss stanna upp och glömma problematiken om den föreslagna lagstiftningen är lämplig eller inte för ett tag och ställa en enkel fråga: Är det så förbannat besvärligt att betala för sig?"
Björn Ulvaeus på Newsmill
Det är alltså tanken på att fylla kontot med pengar som gör att idéer föds, frodas och tar plats? Ju mer pengar desto bättre idéer? Pengar föder och göder kreativitet?
Är det pengar på kontot som definierar framgång? Handlar det om att slå igenom hos den stora massan och få uppträda på Allsång på Skansen?

Majoriteten av den musik jag lyssnar på är av artister som inte lever på sin musik.
Musiken är en hobby som göder livet och som gör att de frodas som människor. De flesta vet att de aldrig kommer att bli rika på sin musik och en hel del har insett att de inte ens kommer kunna betala räkningarna med sin musik. De ger ut sin musik på egna etiketter och en hel del är för fildelning då det gör att de når fler lyssnare än de hade gjort annars då deras musik knappast spelas i radio.
Fildelning och communities som Myspace gör att det blir ett sug efter deras musik och ett sug efter att se en artist live. En bra turné gör det möjligt för dem att sälja merch och nå än fler människor. För bara några år sedan saknades mellanledet i form av fildelning och en hel del artister hade svårare att nå ut. Det krävdes mer pengar och mer arbete för att komma någonstans medan det nu (i många fall) sköts av fansen. Fildelning har kommit att bli reklam.
Man kan således säga att fildelning skapar en efterfrågan och att fildelning göder kulturen.

Nu är situationen för musiker överlag inte alltid den som jag beskrivit ovan men det visar på att allt inte är så svart på vitt som man kan tro om man inser att miljonerna på bankkontot eventuellt inte kommer få sällskap av så många nya miljoner som man skulle önska.

Inga kommentarer: