torsdag, februari 26, 2009

lite funderingar

En familj beklagar sig i lokala tidningen över att hundbajset tar över deras område och jag kan inte låt bli att slås av två saker
  • Vilken familj klarar av att fotograferar över 40 olika hundbajs-konstellationer utan avbryta, lägga ned eller börja plocka upp?
  • Ser familjen inte alla fimpar, raketer och annat avfall på bilderna (och runtomkring)? Borde inte de vara ett större problem då de varken bryts ner eller regnar bort? Handlar det hela bara om att ha fina skor och en luktfri promenadväg?


edit:
Pappan i familjen har petterskukblogg.blogspot.com/.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Skriver ang en helt annan sak.
Ang att Coop Forum ska kasta ut vår Skånska mjölk från sina butiker.
Skulle ni vilja vara snälla och hjälpa med att starta ett "drev" mot Coop Forum?
Om ni har tid och lust, gå in på www.infoburlov.se och läs krönikan.
Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig och sprida det vidare.

Mvh

PG

Petter Holmqvist sa...

Nej. Det är inte ett jättestort problem. Det är en liten sak. Men jag var förbannad för att mina ungar inte kan röra sig fritt utan att trampa i hundskit. Och vi snackar inte lite hundskit. Och att ta de där bilderna tog inte mer än fem minuter. Det var absolut inget stort jobb. Jag var förbannad, jag tog bilderna, jag skickade dem till Sydsvenskan. Det var en spontan handling. Jag tänker inte starta ett parti eller nåt. Och svält, krig och global uppvärmning är viktigare frågor, ja. Men för den skull behöver ju inte folk låta bli att plocka upp bajset efter sina hundar. Och med tanke på att du inte vet nånting om mig, förutom detta att jag i måndags tog 48 bilder på hundbajs, så har du förvånansvärt mycket klart för dig ändå (det kallas nånting som jag glömt nu, det där att dra slutsatser utifrån saker som man inte vet). För jag tolkar dina frågor som retoriska, och inte som, ja, nyfikna. Och vad jag vet har vi inga fina skor, nej. Om du verkligen vill veta. Och mitt luktsinne är rätt så kasst nuförtiden. Och att vara ensamstående med tre barn och en tvättstuga som delas av 20 hushåll är knepigt nog utan hundbajs, kan jag också tala om. Och nej, jag tycker inte att jag ska plocka upp skiten.

Kvällspasset sa...

Lyssningstips:
Kvällspasset i P3 ska prata om Malmö som hundbajsets huvudstad idag.
Kvällspasset

Anders Törnkvist sa...

Petter! Jag stödjer dig helt och hållet. Det är riktigt störande med hundbajs överallt. På din sida, Anders

schmut sa...

->Petter:
nej, jag vet inte ett dugg om dig men jag kan området där du bor och därför blir jag lite förvånad över att det är just hundbajset du bryr dig om. allt glas? alla fimpar? alla gamla ölburkar? alla plastpåsar och annat avfall?
Möllan är ingen ren stadsdel och folk verkar inte bry sig mycket om vad de kastar runt omkring sig.
att fokusera på något, det enda, som vädret tar hand om, känns lite missriktat.

om man ändå känner att hundbajs är något man brinner för så kan man ju gå konstruktivt till väga. jag tror knappast att hundbajspåsenegativa (fint ord) blir mer inspirerade att plocka upp för att de hör talas om en artikel i Sydsvenskan. däremot skulle enträgna krav på fler hundlatrin-tunnor i innerstan säkerligen göra nytta. en av orsakerna till att folk struntar i att plocka upp efter sina fyrbenta varelser kan ju vara att de inte vill bära en svart illaluktande påse i 20 minuter.
annars kan man lobba för att det ska finnas bajspåsar vid hundlatrinerna så att folk inte kan skylla på glömda påsar.

att fotografera bajs, det känns...skitnödigt.

Petter Holmqvist sa...

Har du aldrig blivit arg och avreagerat dig (och från det ena till det andra, hur många gånger har DINA ungar halkat i hundskit)? Jag tycker att mitt sätt att avreagera mig var förhållandevis konstruktivt.
Och när du tillstår att du inte vet ett dugg om mig och sedan, i samma mening, utgår från att det är just hundbajset jag bryr mig om, så blir det - oavsikltigt, antar jag - lite komiskt. För du skriver ju fortfarande om mig som om du visste mer om mig än just det lilla du faktiskt vet (att jag fotograferade hundskit i fem minuter i måndags och sen skickade bilderna till Sydsvenskan).
Lisa (det är Lisa du heter va?), jag upprepar: Jag brinner INTE för hundbajset. Jag tycker INTE att hundbajsfrågan är en viktig fråga. Jag är ingen hundbajskorsriddare (ännu ett intressant ord), har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Faktum är att jag är fruktansvärt trött på att prata hundskit vid det här laget. Och jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Vill du ha en redogörelse för vad jag har gjort resten av mitt liv (bortsett från de där fem minuterna när jag plåtade bajs)? Är jag liksom redovisningsskyldig inför dig?
(Ja, det där sista var en retorisk fråga. Förlåt.)
Eller vill du bara ha sista ordet.

Anonym sa...

Varför skulle det vara dåligt att engagera sig för att försöka förändra sin närmiljö? Givetvis skulle ju Petter kunnat ta foto på all skit som finns runt möllan, men nu var det bajs han fokuserade på. Bajs luktar illa och är faktiskt inte så roligt att trampa eller halka i. Det borde inte vara så svårt att ta upp efter sin hund ( ej heller att låta bli att slänga fimpar,papper och glas) Petter tog inte ett helhetsgrepp över allt skräp runt Möllan, men det förändrar inte det faktum att det är för mycket bajs på marken.

schmut sa...

->Petter:
Vet du, du är helt rätt. Jag vet inget om dig och ditt liv mer än att du blir upprörd över hundbajs och att du sedan blir upprörd över att folk kommenterar dina känslor för hundbajs.

Jag är inte ute efter något. Jag skrev en fundering över att man ids och orkar bry sig så mycket om hundbajs att man fotograferar det några dussin gånger och sedan kontaktar tidningen.

Skinhead Barbiedoll sa...

Jag hatar hundbajs. Det luktar lik & jag gillar inte ens hundar. Men den där artikeln såg galet djup & allvarlig ut, & så är det lixåm om.. bajs.

Petter Holmqvist sa...

Öh... det är alltså inte jag som har skrivit den där artikeln.