fredag, februari 20, 2009

varning för rundgång

Det må vara ett snedsteg att i en blogg referera till en diskussion på en microblogg men jag kan inte låta bli eftersom det gjorde några uttalandes som borde spridas, diskuteras och ja, varför inte tryckas på t-shirts?
Diskussionen ifråga gäller rättegången mot Pirate Bay och tar upp något jag tänkt på men inte kunnat formulera vettigt. Som tur finns det andra som är bättre med orden och ibland krävs det att man måste vara kortfattad för att få ut mycket..
"...
Åklagaren lever i en kultur där företagsamhet baseras på planering och stringens, dvs. ingen gör något innan de har avtalat om omfattning, ansvar, ersättning och andelar - och Sunde lever i (nät-) entreprenörskulturen där man på lösa boliner kastar sig in i saker bara för att det känns bra.
..."
Morris
samt
"Det vore obehagligt om det på något vis skulle vara straffbart att visa vanlig vänlighet eller hjälpsamhet mot främmande människor. Politiskt sett extra intressant eftersom det glunkats om "civilkurage-lagar" ett tag nu. Själv har jag gjort massvis åt folk som jag aldrig träffat. Och jag har fått hjälp av folk som jag aldrig träffat på igen. En självklarhet online som är väl värd att vårdas tycker jag."
opassande

Det verkar finnas en viss tankegång i samhället att det gäller andra regler på internet. Om det beror på att folk känner sig övervakade online eller att de kanske inte förstått hur mycket av internet som byggts på frivillig basis som en tjänst för andra, är jag dock inte säker på. Oavsett vilket är det något att tänka på.

1 kommentar:

Little Peaché sa...

Sv: Men det ju det som gör Beth Ditto som en sån grym tjej. Att hon motsätter sig modevärldens regler istället för att foga sig efter dem.
Och att hon är musiker utgör väl inget "dock" som du sa, utan snarare så är det ju ett självklart steg. Många musiker ingår i modevärlden, som musor, modeller osv.

Kram på dig