tisdag, mars 24, 2009

ingen ljudbok utan en synbok

När du läser en bok visualiserar du allt framför dig. Det är allt i från hur huvudpersonen ser ut och rör sig till hur dennes hem ser ut. Man gör om boken man läser till en alldeles egen film och den filmen får ingen annan se. En särdeles exklusiv premiär om något!

Just var saker utspelar sig är något jag ofta hakar upp mig på och kan jag inte få ihop det så blir jag inte lika intresserad av boken som jag borde bli. Omgivningen, huset, inredningen och känslan, det måste stämma.
Däremot har jag insett att på sistone har jag fastnat i en och samma fastighet. Man använder ju (oftast) referenser från ens minnen och ibland blandas allt ihop till en salig röra men i mitt fall är det ett och samma hus som får ställa upp i alla böcker oavsett handling. Det är ett hus jag inte varit i på mer än 20 år, men det får ändå ställa upp i såväl Lo Kauppis Bergsprängardottern som exploderade som Flicka möter pojke av Ali Smith.

Det har fått mig att undra om jag har hittat det ultimata huset som är så universalt att det passar in överallt eller om det är vad jag upplevt i det som har haft så brett spektrum?
Vilka är de bestämmande faktorer när man lägger upp en bok inom sig?


-----------------
Om det här låter virrigt så är det kanske det iochmed att detta var något jag låg och funderade över i natt när sömnen var långt borta. Jag räknar inte får när jag har bestämt mig för att somna utan jag tar imaginära rundturer i hus jag besökt. Kanske motverkar det sitt syfte eftersom jag möjligen blir piggare än trött, men oftast håller det mig på ett gott humör vilket jag definitivt inte blir när får efter får hoppar över en grind utan att ens veta varför.

1 kommentar:

KellyKorv sa...

OJ!! exakt så gör jag med! precis när jag började läsa om ditt eget speciella hus du tänker på så tänkte jag på min insomningsmetod. vad förvånad jag blev när jag sekunden senare såg att du gör samma sak! för min del, om jag åtminstone är någorlunda trött, är det en väldigt effektiv metod. jag föreställer mej varje detalj i huset, ledstången i trappan, tavlorna, lukterna, ljuden. förvånas alltid över hur lätt det är att plocka fram ett gammalt hus och gå på rundtur. och vad trevligt det är att göra återbesök i nåt hus man inte varit i på länge. :)