fredag, mars 20, 2009

självmordsbenägen? var god dröj.

Mina recept (på läkemedel) är slut och jag har varit på jakt efter en läkare som kan skriva ut nya recept. Man skulle kunna tro att det går automatiskt eftersom jag trots allt är beroende av mina läkemedel och har en diagnos som inte försvinner över en natt, men något har gått fel med kallelsen. Inget går automatiskt i den svenska psykvården utan man måste vara en aktiv och alert patient.

Ringde till växeln och fick reda på att Psykologiska mottagningen i Lund bara har telefontid mellan 11-12. 5 timmars telefontid per vecka för alla Lunds invånare med problem allt från förlossningsepression till bipolär sjukdom till utbrändhet.
Ringde runt. Testade olika och alla nummer jag hade eftersom jag trots allt mår bra nu och riskerar att må mindre bra om jag inte får kontakt, men alla hänvisade till växeln för just de var de enda som kunde hjälpa mig.

Idag testar jag ännu en gång och efter 22 minuter i kö (min mobilräkning kommer att älska mig) kommer jag fram och får frågan
- Om medicinen är slut, varför har du inte ringt tidigare?

Inga kommentarer: