måndag, mars 16, 2009

två i ett

De senaste dagarna har jag varit delaktig i en del diskussioner hur man definierar anonymitet på nätet och vad fördelarna såväl som nackdelarna med att vara anonym kan tänkas vara.
Posten nedan kan ju visa min ståndpunkt när det gäller var gränserna går, men samtidigt är jag väl medveten om att många inte trivs med att synas för mycket.
Det är något jag kan förstå. Själv vill jag kunna ha en privat del och ogillar att bli igenkänd. Jag vill kunna dumpa mina tankar här. Ventilera och få feedback. Däremot är jag inte intresserad av att synas per se och är inte tjejen som skulle gå på blogg-galor eller bloggträffar. Att bli intervjuad angående sina bloggvanor känns tämligen meningslöst då att blogga för mig är likställt med att prata.

Man kan väl säga som så att folk får gärna känna igen mig (ute) men jag har svårt för folk som vill prata Schmut (öga mot öga). Det finns ingen Schmut utan det är jag när jag sitter vid ett tangentbord. Det är samma människa och den enda skillnaden är att Schmut är mitt perspektiv medan Lisa är vad andra ser av mig.
Däremot märker jag att en del människor gör en viss skillnad mellan vem Schmut och Lisa är, och då kanske för att de själva gör en skillnad mellan sitt vardags-jag och sitt nät-jag.
Diverse läsare av min blogg, min Twitter och min Bloggy är inte intresserad av Lisa per se utan av just Schmut - surkärringen med mysko frilla, konstig musiksmak och stor käft. Man behandlas som en joker i leken. Någon vars närvaro får allt annat att kontrastera och inte försvinna i mängden. Liten färgklick som bryter av.
Vad som inte verkar fastna är att det är ingen gimmick.

Vad vill jag ha sagt? Helt ärligt är jag inte helt färdig med den här posten och har inte kommit fram till något färdigt statement och det finns en viss chans att jag aldrig gör det.
Däremot vill jag ha sagt att i min blogg är jag inte anonym, varken gällande namn eller till personlighet. Därför bör man inte behandla Schmut som en separat individ utan det är ett käckare smeknamn för Lisa.

Inga kommentarer: