onsdag, april 08, 2009

allt för pengar?


Ibland kan jag komma på mig själv med att vara oerhört naiv. Kanske är det ingen överraskning för er andra men jag har alltid trott mig vara ganska stadig på benen.
Ofta rör min förvåning privata saker men inte helt sällan gäller det bloggar och hur folk i allmänhet tänker. Senast gällde det betalda inlägg på bloggar.

I min lilla värld ser jag knappen till höger som ett skämt. "Visst, betala du, jag gör allt!" Jag tyckte den var så rolig att jag funderade på att lägga den på min blogg men sedan insåg jag att detta var inte ironi utan krass verklighet.
Att bloggare har reklam på sin sida och att nischade (privat)bloggar tar emot presskit är inget nytt men att man faktiskt kan köpa ett inlägg?
Leta upp en blogg och betala den ansvariga för att skriva om ens produkt/tjänst?

När jag läser igenom Blogvertisers FAQ hittar jag dessutom ingen information om att man måste meddela läsarna om att ett inlägg är sponsrat och att det annars kan ses som dold reklam?
Har man verkligen inte lärt sig något av de eviga rubrikerna kring Blondinbella och produktplacering?

Jag förstår att pengar och nyfikenhet är en stor drivkraft men samtidigt har jag alltid trott att en blogg är en personlig sfär? Bloggen är som köksbordet men vem som är inbjuden att sitta ner och ta en diskussion.
Om företag då kan köpa in sig i någons privata tankar, ord och bilder (för det är ju trots allt så personliga bloggar ses av många) var går då gränsen för vad som är verkligt privat? Hur vet den som läser vad som är verkligt och vad som köpts? Eller det kanske inte egentligen spelar någon roll?

Är det naivt att tro att en personlig blogg om vardagsbetraktelser handlar om en Svenssons liv och leverne?

Inga kommentarer: