måndag, maj 11, 2009

"spela med men ta mig inte på allvar"

Något rimmar illa med Anna Odells förklaringar kring hennes konstprojekt. Enligt henne handlar det om att visa på fel i vården, visa hur det faktiskt kan gå till och hur utsatt man som psykiskt sjuk människa är.
Samtidigt verkar hon ta illa vid sig då hon (miss)tas för psykiskt sjuk och självmordsbenägen?
"Hon talar om den tvångsvården som det totala frihetsberövandet. Värre än fängelse eftersom man riskerar bältesläggning och tvångsmedicinering.

– De kan förbjuda allt. På morgonen efter min spelade psykos gick jag runt på avdelningen och bad att få låna en penna. Alla sa nej. Jag hade inte försökt skada mig själv, jag hade inte ens något vak på morgonen. Det handlar bara om ett maktutövande där någon helt godtyckligt bestämmer vad som är dina rättigheter."
Förstod hon inte att det var någons arbetsplats hon var på där är en penna inte bara något som kan göra telefonklotter utan även som kan användas som vapen inte bara mot egna personen utan även mot andra?
Det handlar inte om godtycklighet utan att skydda patienten från sig själv. Det var inte bara hennes säkerhet utan andra intagnas såväl som personalens.

Någon som hotar med självmord tas för självmordsbenägen och som sådan är denna inte att lita på. Om döden är målet går alla vägar dit och en lögn i stil med "Jag mår bättre nu" ses inte nödvändigtvis som en lögn utan ett medel att komma närmare målet.

Vad Anna Odell verkar ha visat är snarare att hon inte kommit tillrätta med sig själv och att hon har en historia inom psykvården. En undanflykt och bortförklaring som konstverk.

5 kommentarer:

Sven sa...

Det är ju precis det du skriver om som hennes konstverk verkar handla om, fast från andra hållet. Boken/filmen Gökboet är lika aktuell nu som tidigare. Vi får väl se på tisdag helt enkelt.

Skinhead Barbiedoll sa...

Fast jag tycker bara det är CP att skydda någon mot sig själv. INGEN ska bestämma om jag ska skada mig, döda mig, leva vidare.. utom jag själv. Frihetsberövandet vid tvångsinläggning är någonting jag pissar på. & spottar på. Fast jag förstår ändå inte hur hon ville bevisa detta, vad som var logiken i hennes agerande.. men det är en annan liten fråga.

schmut sa...

->skinhead barbiedoll: I princip håller jag med - det är förbannat konstigt att man inte tillåts styra över sin egen död.I synnerhet som man tillåts styra över sin kropps förfall under längre tid.

Däremot så tror jag att OM samhället ska hindra människan från sig själv, så måste man ju göra det fullt ut. Silkesvantar och gulligull hjälper ju inte om någon har en stark önskan att gå andra hållet.
Det är väl just där jag kan tycka det blir komiskt - alla vill att våra nära och kära ska bli rädade från sig själva till alla pris men väldigt få vill ta till de medel som behövs. Någonstans lever fortfarande den naiva/romantiska idéen att om man bara ber snällt så vill personen leva och frodas.

Däremot (många däremot blir det..) tror jag att det borde finnas en psykakuten light för alla som inte är på väg över kanten men känner en lockelse att gå dit. Verkliga livet och psykakuten, det är så skilda världar att det borde finnas några etapper mellan som också är öppna dygnet runt.
En hus med jourhavande mammor och pappor som serverar kaffe och ostmackor. Där man kan lägga ångesten i en korg vid dörren och bara bli omhändertagen utan att förlora sina rättigheter.

Sandra sa...

"En hus med jourhavande mammor och pappor som serverar kaffe och ostmackor. Där man kan lägga ångesten i en korg vid dörren och bara bli omhändertagen utan att förlora sina rättigheter."

Hear hear!

disa sa...

楓采,荷蘭村,亞士頓,湖水岸,水月雅緻,風緻主題,城市水棧,麗緹,簡愛,沐蘭,悅豪,高登,四季,愛莉園,微風,楓采,紅樓,麗景,七星,歐悅,楓采,桂冠,震點樂,歐悅,微風,沐夏,遊桐花,101,真善美,長青,港賓,甜蜜蜜,百老匯,箱根,碧雲天,采舍,涵碧園,愛情海,楓林,悅萊,花園,喜來登,春風,楓采時尚,麗緹,谷關明,圓緣,夢田,亞曼尼,花鄉,璽朵,允頌,春風,河堤,綠驛,御宿,激點,布拉格,青森,凱撒,柏克,國妃鷹堡,長興,花嫁情境,威尼斯,峇里島,日光花園,四季,春天,伊甸風情