fredag, juni 12, 2009

Hej bokkonsument

En enkät angående böcker och läsvanor känns som en bra grej att göra när det är regnstorm ute och rena stiltjen inne. Naturligvis kommer enkäten från Bokhora.

Senast köpta inbundna bok: Köper sällan, ytterst sällan, inbundna böcker. Om så är det kokböcker som man kan tänka sig inte hittar ut i pocketformat. Kan det ha varit Kylies kök av Kylie Kwong eller någon Taschen utgåva om konst eller kitsch?

Senast köpta pocketbok: Jag köper ofta flertalet åt gången. Senaste inköpet gällde dagböcker, bla Doris Lessings The golden notebook

Favoritgenre: Allt utom deckare och chicklit. Det går inte ner.

Ultimata längden på en bok: Hellre för tjock än för tunn. Tegelstenar väcker intresse medans tidningstunna böcker känns som bortkastad tid. Jag vill bli engagerad och upptagen.

Favoritbokhandel: Pocket Bookstore, Pocketshop och Gleerups

Favoritbibliotek: Stadsbiblioteket i Lund via min dator vilket gör reserveringar och sökningar så mycket lättare. Sökningar via Google hjälper mig hitta vad jag vill ha via ISBN om inte annat.

Favoritplats att läsa (i hemmet): Sängen eller liggande i soffan.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Läser sällan utanför hemmet. Möjligtvis kurslitteratur på Martas café på Stadsbiblioteket.

Fem författare du alltid köper i inbundet format: Inga. Jag föredrar pocket. Däremot köper jag alla Joyce Carol Oates pockets (på engelska) när de kommer på Harper Collins. Storleken på deras pockets är ultimat - lite större men samtidigt väldigt mjuka och böjliga.

Bästa lässnackset: Äter sällan när jag läser, iallafall gällandes skönlitteratur. Möjligvis mackor.

Bästa läsdrycken: Kaffe.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Inget utstuderat.

När på dygnet läser du helst? Kvällar, nätter.

Bästa bakfylleläsningen: Är aldrig bakfull men är jag trött och riktigt sjuk blir det hellre tidningar än böcker.

Bästa kollektivtrafikläsningen: Blir så lätt åksjuk att jag läser sällan på buss eller tåg. Bläddrar möjligvis i någon tidning.

Inga kommentarer: