torsdag, juli 23, 2009

kappan efter vinden


Jag är pretto. Sopsorterar, äter ekologiskt när jag kan och försöker köpa närproducerat. Odlar egna grönsaker och handlar mest andrahand för att inte gynna onödig konsumtion.
Lisa Pretto Schmut, that's me.

När jag via Bjooti hör att Fun Light gör en drive tillsammans med Make up Store blir jag lite tveksam för Fun Light, det är ju bara gift för pengar! Det dricker jag inte, usch, fy och nej!
Men, och här kommer det stora MEN, jag använder ju trots allt Make up Stores produkter på mina läppar och min hud! Inte kan jag väl ha fått för mig att det är ett miljövänligt, ekologiskt och närproducerat? Hade jag velat ha det så finns det ju märken men de märkena har oftast färgnyanser som påminner om ålderdomshem varav jag istället slabbat på lite av Make up Stores lipgloss innan jag äter mina kravtomater med ekologiska pumpafrön.

Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag hur förbannat dubbel jag är.
Miljön ska räddas och tas hand om, men inte så länge mina ögonlock får ta stryk och se ut som Jackie Collins. Min egen yta får gärna fördärvas så länge den är färgglad medans mitt inre ska bevaras ofördärvat för all framtid.

Det hela går inte ihop.

2 kommentarer:

Sjumilakliv sa...

Å andra sidan - om du nu väljer ekologiskt och närproducerat i alla möjliga val som du kan, men "slarvar" på punkten smink, så blir ju din totala miljöpåverkan inte särskilt stor. Alltså myyycket bättre än alla som inte gör ett smack.

glamqueen sa...

sen MUS slutade använda triclosan i sina ögonskuggor är det ingen fara, annars pågår det en smärre eko-boom bland skönhetsprodukterna, vilket är jättekul. man får hoppas att boomen också kommer att nå sminkdiskarna.