torsdag, augusti 06, 2009

"åh, va' fint!"


Jag måste erkänna att jag tills idag inte förstått grejen med solrosor. Fröna är goda att äta men varför man tryckt en bild på solrosor på allt som ska inge en touch av glädje, njutning och bondromantik har helt gått mig förbi. Gardiner med solrosor och än värre servetter med solrosor ger mig krupp. Falsk krupp, men dock krupp.

Iggy ville dock plantera solrosor på lotten och iochmed att vi uppmuntrar henne till att ta del i projektet, så fick hon frön att sprida som det behagades.
Plantorna tittade upp för ett tag sedan och gick snabbt förbi mig i längd. Visst, stora blommor, men jag var fortfarande måttligt imponerad.
Det var tills idag då jag såg hur en utslagen stor solros ser ut på nära håll. Jag tog stolen, klättrade upp och fick stå på tå för att kika närmare på vad det är som får alla att falla som furor. Iochmed att folk trots allt fallit som furor för BingoLotto och Tomas Ledin tar jag folks smak med en gnutta salt.

Resultatet ser ni ovan och det ser ut som en matta av sammet med små fuktpärlor. Som den mjukaste päls med pärlemoskimmer. Mitt i allt ser man en humla som berusad vinglar omkring helt nersölad med pollen och fruktmjöl. Helt underbart.

Kanske har det alltid sett ut så där underbart, men jag har missat det. Visserligen har jag dålig syn men jag tror mer det beror på att det här är vår solros. Hemma bäst och allt det där.

2 kommentarer:

Little Rascal sa...

Grattis! Du vann sapbubbleflaskan! :D
Skicka din adress till rascalkosher@hotmail.com, skriv "gron glass" som subject.

Hoppas Iggy far mycket noje med den.

Kira Sunnlöv sa...

Ja, just sådär vackert är det - hela tiden :)
Inte nog med det -vi som är lite konstiga och ser Lugh Samildanach som solguden i varje solros blir lite extra fåniga varje gång vi sår fröna ;)