tisdag, augusti 25, 2009

Männens reclaim

Det finns inte så mycket att säga om Reclaim Rosengård inte bara eftersom det var ett dödfött projekt redan från början. utan även då det redan ältats i bloggosfären och media.

Däremot är det något som fallit bort och det är kvinnorna. Vid presskonferensen var det enbart tjejer. De framstod visserligen som marionetter stylade till tänderna, men det var trots allt kvinnor som stod främst.
När man sedan ser bilderna från Reclaim så är männen i klar majoritet. Jag minns mig ha sett en kvinna som ser ut att fly från massorna, men annars är det män, män, män. På båda sidor den heta luften är det män. Armar viftar i luften och de tillhör alla män.

Dock är jag medveten om att vad jag ser är vad som sållats fram fotografer och tidningsfolk men jag inte ensam om att ha fått den känslan då även Rakel Chukri, som trots allt var på plats, verkar vara inne på samma spår
"På Reclaims presskonferens förra veckan frågade jag aktivisterna om de även vill jobba med jämställdhetsfrågor på Rosengård. Det svepande svaret var ja, men att andra frågor stod högre på agendan just nu.

De verkar mer intresserade av att lära småkillar bryta upp gatusten än att hjälpa tjejer att få vara ute på kvällen. Machismon firade många segrar i helgen. "
Från Rakel Chukris krönika i Sydsvenskan

Inga kommentarer: