lördag, augusti 08, 2009

slänga sig framför tåget

Till skillnad från en hel del bloggare (över 25) förvånar jag mig inte över att "modebloggar" (även kända som stildagböcker med attityd) skrivna av tonårsflickor kryllar av besökare. Tvärtom tycker jag att det är ganska fräscht att unga internetanvändare letar upp och läser bloggar som skulle kunna vara skrivna av dem själva. Oavsett vad som må gå igenom deras huvud när de skummar igenom (från avund till grogrund för inspiration) så känns det sundare än att de läser vad Courtney Love och andra dekadenta påfåglar twittrar om på fyllengelska.

Däremot kan jag inte förstå varför så många av de intressanta "modebloggarna" börjat skriva för dammiga siter som Salong K, Mama och Cosmopolitan? Bloggarna ifråga verkar inte vara målgruppen för siterna ifråga men har anlitats som någon counterculture-kick för att....ge cred åt trista tidningar? Ur det perspektivet kan jag förstå tidningarna, det ger dem en färdig kundkrets, men vad ger det egentligen bloggaren mer än pengar? Borde det inte damma ner deras stjärnglans och attityd att bli förknippade med siter som läses av (med brist på bättre ord) kärringar?

Varför har inte alla de har tjejerna slagit ihopa sina påsar istället för att slänga sig framför passerande tåg?



(Jag editerade ut namn på bloggarna ifråga eftersom det annars lätt blir virtuell huggsexa.)

2 kommentarer:

Jesper sa...

Förmodligen för att det krävs en ledare för att dra ihop nåt sånt, och ingen har kapacitet och vilja att ta den rollen. Det vore intressant om någon gjorde det - set skulle skriva om kartan vad gäller media och mode.

PGW sa...

Kanske blir de lite smickrade att etablerade tidningar intresserar sig för dem?