söndag, september 20, 2009

Ett ps

Jag måste erkänna att kyrkovalet ger mig ångest. Iochmed att jag inte är troende utan mer ser kyrkorna som ett kulturarv så tycker jag mig inte riktigt ha rätt att rösta. Varför skulle min röst väga lika mycket som den tillhörandes någon som faktiskt är aktiv i kyrkan? Har jag rätt att tränga mig på?

Samtidigt skrämmer det mig att partier med homofobiska idéer skulle tillåtas ta plats. Nu tänker jag inte enbart på SD och de andra främlingsfientliga partierna, utan även på alternativet som kallar sig Frimodig kyrka. De har gått ut med att de tycker att partipolitiken inte har i kyrkan att göra, och det är något jag kan förstå, men vad de inte varit lika tydliga med är att de är emot könsneutralt äktenskap. Läser man deras valplattform låter de tämligen konservativa.

3 kommentarer:

a.m.o. sa...

Klart du har rätt att rösta! Du är ju medlem!

Soya ★ sa...

Hej förvirrade Lisa :P
Tack!
Jo den här designen får stanna ett tag :) Har skitsvårt att hitta nått som jag kan nöja mig med och ha kvar ett tag.

Stellan o Lotta sa...

Är inte med i kyrkan, inte troende och anser att kyrkan inte är min biz... Så, jag sket i kyrkovalet, jag får ju inte rösta i alla fall..