torsdag, september 17, 2009

ordval

Jag avskyr benämningen white trash. Användandet av vit betyder att man förutsätter att trash vanligtvis inte är kaukasisk. White trash är alltså något udda, något annorlunda som avviker gentemot vanligt trash. Att vita är trash är ett undantag.

Sedan måste jag erkänna att det finns en litet maskrosbarn i mig som hellre ställer mig i de utpekades läger än i de finas skara. Om det som är billigt/vanligt/common är dålig smak enligt de som är von oben, så är jag hellre common. Däremot skulle jag aldrig kalla mig (eller andra) white trash för det är ett rasistiskt skällsord.

Detta kändes tvunget att påpeka efter att ha läst ett antal bloggar som alla länkar till ett gammalt inlägg om Ensam mamma söker. Det gamla inlägget känns inte ens nödvändigt att kommentera då det står för sig själv.

Inga kommentarer: