fredag, september 18, 2009

sol ute, bok inne


Det är helt underbart väder ute...och vår lägenhet luktar kattkiss eftersom dementa katten fortfarande inte hittar till toaletten. Eller kanske är hon så dement att hon inte ens minns att man kissar i en kattlåda? Hon vet iallafall att man gör nummer 2 där. Selektiv demens? Iochmed att hon även går under epitetet Den onda så skulle inget förvåna mig.

Just nu försöker jag plugga men allt annat lockar.
Det läses om självhjälps-industrin till Etnologin och om internetströmmningar till en kurs som jag förhoppningsvis får en sista-minuten reservplats till.
Båda böckerna skulle jag nog läst även om det inte varit för plugg men frågan är om jag hade hört talas om dem? Eller jo, den senare hade jag nog inte kunnat undå att se iochmed att DN slår på stora trumman för Clay Shirky idag.
Kan dock inte låta bli att undra om inte böcker om internet fort blir väldigt passé? Internet är ju i ständig rörelse och inget är statiskt. Vad man kallar "snackisar" idag är ju något vi knappt ens minns om två veckor. De siter vi alla hängde på förra året är ju redan passé så i princip måste en bok om internet handla om vad vi gör imorgon för att inte bli historiebeskrivning under den tid det tar för bokförlagen att spotta ut dem på diskarna?

Inga kommentarer: