torsdag, september 03, 2009

Vad ska jag läsa?


Jag har äntligen plöjt igenom Zadie Smiths Om skönhet.
Är inte riktigt säker på varför det blev ett sådant drygt jobb när jag trots allt emellanåt fastnade riktigt rejält i handlingen. Kanske var det just det, den var så ojämn att man kunde man läsa 2 timmar i sträck för att sedan sucka djupt över att diverse karaktärer hade en sådan dryg världsfrånvänd personlighet att boken inte gick att läsa. Kanske var det också meningen att de personerna man trodde man skulle uppskatta mest var de man inte förstod och tyckte saknade konturer. Vad som förvånar mig mest var att det var de unga människorna jag inte förstod. De verkade mest bestå av spretande känslor och naivitet. Iochmed att författaren är i min ålder känns det konstigt at hon just inte kan få fram unga personer som låter och beteer sig som unga gör.
Det verkar dock vara ett återkommande drag just det här att Zadie Smith gör böcker man avskyr, älskar och tröttnar på samtidigt.
Om inte annat ska man väl tacka henne för att de tar över ens tankeverksamhet och får känslorna att gå i höga vågor.

Vadd som dock återstår just nu är att hitta nya böcker att djupdyka i. Jag har gått upp så mycket i den här boken att jag helt glömt att ha en annan väntades på att ta över stafettpinnen.
Vad ska jag läsa?
Just nu önskar jag hett att
Jeffrey Eugenides ska ta upp handsken efter Middlesex men så verkar inte fallet..

3 kommentarer:

Sara sa...

Världens bästa just nu:

The perks of being a wallflower - Stephen Chbosky.

Det är vad du borde läsa just nu.

schmut sa...

Tack för tipset. Var tvungen att googla boken för jag kände igen namnet men kunde inte minnas om det var en allmänt populär bok eller om jag faktiskt läst den. Visade sig vara det senare.

e sa...

Murakamis Norwegian Wood. Vacker.