torsdag, oktober 15, 2009

Bokporr


Just nu är det mycket läsande. Dock inte bara pga studier utan även en hel del annat hinns med. En som tvunget behövdes lånas på biblioteket är boken ovan, Allt var så nyss, som är något jag efterfrågat länge - hur livet ser ut från en pensionärs perspektiv.
Det låter inte som mycket för världen eftersom vi alla känner en handfull pensionärer eller mer, men detta är pensionärernas historia för allmänheten. Inte vinklad för att intressera barnbarn eller filtrerad för att fungera socialt på PROs torsdagskaffe, utan deras egna historier om att åldras. Vilka de är och hur de kom dit. Hur de känner sig i sin egen kropp och sin tillvaro. Allt kompletterat med valfritt material såsom självporträtt, dikter och foton.
Boken är utgiven på Ordfront som även gett ut en annan bok jag måste rekommendera när jag ändå är i farten, Kan du säga schibbolet som fått mig övertygad om att Marjaneh Bakhtiari är Sveriges bästa författare just nu. Jag gillar när allt inte är solklart och en bok får mig att ifrågasätta mig själv och mina tankegångar. Att sedan Bakhtiari är suverän på att väva ihop historier gör inte saken sämre.


(Chilin till vänster på bilden har inget med böckerna att göra utan fick mest följa med för att jag var så förbannat stolt över den.)

Inga kommentarer: