torsdag, oktober 22, 2009

Ett tips

Kanske är jag lätt fin i kanten eller så har jag helt enkelt fördomar mot kvällspressen (slisk, slask och ointressanta nyheter). Oavsett vilket så tittar jag sällan in på kvällspressens hemsidor. Gjorde dock så idag och hittade följande godbit som jag insåg att jag nog faktiskt innerst inne önskat ett tag:
Ann Heberlein möter Anna Odell.
"– Jag förstår faktiskt inte din reaktion, säger hon med hänvisning till två texter jag skrev tidigt i våras. Du med din egen erfarenhet av psykiatrin – varför trodde inte du på mig?
Jag förklarar att jag först inte visste att hon hade en egen erfarenhet av psykisk sjukdom och psykiatrisk vård. Jag blev arg eftersom jag tyckte att hon reproducerade bilden av den psykiskt sjuke som våldsam."
Oavsett vad man må tycka om Odells konstverk och utspel i media, så är hon tillsammans med Ann Heberlein ändå en av de få som kommit att bli galjonsfigurer för psyksjuka i Sverige. Ett samtal om hur de mötts (och tolkats) av psykiatrin såväl som media.

3 kommentarer:

Kraxpelax sa...

STOPPA TORTYREN!

SEROQUEL

STOPPA HETSJAKTEN!

AVSLÖJA BEDRÄGERIET!

- Peter Ingestad, Solna

Kraxpelax sa...

STOPPA TORTYREN!

SEROQUEL

STOPPA HETSJAKTEN!

AVSLÖJA BEDRÄGERIET!

- Peter Ingestad, Solna

hystErika ♥ sa...

Har läst några inlägg nu, mi lajky, its nice. Du skriver roligt, lite glatt men ändå sådär mörkt. Du förstår. Kanske. Kanske inte. (Det var positivt!)