måndag, oktober 19, 2009

Vem är det vi inte ser?

Dagens slösurfande har resulterat i en hel del (ofrivilligt?!) informationsdykande i Blog Awards. Vem som var där, vem som minglade med vem och hundratals bilder där alla flickor verkar se likdana ut. Askblonda, storlek small och inövat leende. Detta ska alltså vara vår unga kvinnliga blogg-elit vi ser. En grupp där det anses mycket förvånande att någon som Foki vinner. En färgglad individ som inte bor mitt i smeten, inte känner någon och som pratar med bred dialekt. Samtidigt är Fokis udda-poäng tämligen få och de rör sig bara kring det yttre om man jämför med den breda massan av unga bloggare. Vad som slår mig mest på bilderna från Blog Awards är inte bara frånvaron av kvinnliga bloggare över 25 utan även kvinnliga bloggare som skriver om annat än egna outfiten, skvaller och inköp man vill göra. Allt handlar om konsumtion. Det visar sig även på Blog Awards där priset för Foto/Designblogg är ett presentkort på 5000:- nagelvård...

Även om VeckoRevyn är en tämligen utseende- och konsumtionsefixerad tidning så är detta en tidning som har en bred publik och detta borde om inte annat reflekteras i nomineringarna av Årets Blogg vilken är en kategori som helt sätts av läsarna. Även där vann Foki, som i stort sett rodde hem hela galan.

Det hela får mig att undra när unga kvinnor reflekterar över livet utanför deras garderob. Jag kan inte tro att de inte funderar över politiska beslut, udda nyheter eller social misär, men när och var görs det? Varför syns det aldrig i bloggarna? Är det på något vis fult, pinsamt eller präktigt att visa att man är mer än senaste sminkpaletten från MAC och armbandet från Cocoo?

(Missförstå mig rätt - jag tycker att Foki är en värdig vinnare. Det är skönt att se att någon som skiljer sig något från genomsnittet kan bli så populär, men samtidigt är hennes blogg mils vidder ifrån Johanna Sjödin och Tanja Suhinina.
Dessutom, för att inte fastna i ett preach to the choir-läge har jag lagt in en bild som tangerar yta- och konsumtionsämnet. Kalla det anpassning.)

3 kommentarer:

Karin sa...

Tyckte alla såg väldigt olika ut. I bloggosfären finns en bred blandning och mixar av stilar, storlekar, smak och åsikter! Många starka personer och profiler!

Åke Forsmark sa...

Jag testade och bläddra genom vinnarbloggarna och jag förstod i stort sett ingenting. Varför läser man sånt? Vad kan man få ut av det? Foki är i alla fall rolig så hon skulle ha fått min röst om jag delat ut den. (Av som som var nominerad dvs)

Anonym sa...

maste kolla:)