måndag, november 23, 2009

felvända kvinnor behöver boktips

Sedan ett tag tillbaka har jag sömnproblem. Dessa har fått en kompanjon i värken så just nu kretsar mitt liv kring att kunna sova samt att vara tillräckligt alert (trots sömnbrist) när familjen är hemma. En hel del människor ser på sömnproblem som lyxproblem som lätt skulle kunna medicineras bort alternativt användas till kreativa utsvängningar, men då måste jag erkänna att jag att de inte vet hur illa det kan vara. Zombies är inte kreativa och de är inte sällskapliga. Att medicinera zombies låter inte heller som en höjdare.

Istället försöker jag låta det hela passera genom att göra vad man gör när man inte kan sova - man läser. Inte bloggar och tidningar, utan böcker. Trevliga pockets som kan få krypa ner i sängen.
Nu har jag gått igenom alla våra böcker och bara bottenskrapet kvarstår. Inatt var det så illa att jag nästan funderade på att läsa Mian Lodalen alternativt Camilla Läckberg! Därför ber jag om boktips. Gärna udda förslag som inte prisats i press och bloggar, för annars är risken stor att jag redan slukat dem. När jag ser tillbaka på senaste årets läsande så inser jag att detta är året då jag lätt läste minst en bok i veckan.

Vad läser du just nu?

6 kommentarer:

Drottningen sa...

nu läser jag dan browns senaste, men den vill jag inte direkt rekommendera. Efter det tänkte jag läsa Varför mördar man sin dotter? av Nima Dervish och.. nån mer. Inte vet jag om det är något att rekommendera, men jag ser fram emot att läsa den i alla fall

lisa sa...

Jag har läst/lyssnat på Denise Minas Garneth Hill-triologi, mycket bra! De handlar om en reporter på en dagstidning i ett fattigt och sunkigt 80-talets Glasgow. Generellt gillar jag att lyssna på ljudböcker just när det är svårt att sova, men de här innehåller ibland lite för många karaktärer för att man ska hänga med om man "bara" lyssnar.

lisa sa...

Oj sorry, nu blandade jag ihop dem. Jag menade inte Garneth Hill-triologin, utan de andra; Blodsarv, Vargtimmen och Sista andetaget. Det ska tydligen komma en fjärde på svenska i år, om den inte kommit än, enl wikipedia.

Sara sa...

Man får kommentera vilket inlägg man vill, och gamalt är det väl inte :p
BokTips: Mari Jungstedts böcker, Mons Kallentoft, och Camilla Läckberg. Kanske inte lättare att somna för det är svårt att sluta läsa dom men men... :D

mizzlyckad sa...

Känner igen tillståndet..
Böcker som är o barn med lars h gustafson, men det känns som "förmodligen har du redan läs dem". Vansinnet av marya hornbacher om du vill ha mer bipolärt. Skamfilad av göran larson (en del mer trista kapitel andra intressanta) eller Hur man älskar ett barn av Janus Korczak.

idan sa...

böcker jag själv har på en "vill läsa" lista som jag fyller på då och då (jag är kass på att komma igång med böcker, är periodare tror jag) är bland annat någonting med mare kandre. alla säger att hennes böcker är så fantastiska. men du kanske läst redan och vet vad du tycker. vill du läsa något annat än skönlitteratur är ju lena sundströms "världens lyckligaste folk" bra. men man blir rätt förbannad, jag blev det iallafall. och oh! jag kom på en till. "dyngkåt och hur helig som helst" av mia skäringer. (vill jag läsa. har inte läst än.)
och donna tartt har jag tipsat om förut tror jag.