torsdag, december 17, 2009

absurditeter

Jag vet att många tycker att COP15 är tråkigt och att en hel del tycker att det är för mycket att sätta sig in i för att kunna få en klar bild. Det senare håller jag med om. Jag inser alltför ofta att jag kan alltför lite och kanske är det skammen som gör att jag inte är så högljudd om saker som står mig kärt (ekologi och djurrätt) som jag borde vara. Man blir istället lätt naiv och trumpetar ut samma melodi, vilket egentligen är ganska meningslöst. Istället bör man inse att man behöver inte kunna allt för att förstå lite.

Om jag skulle skriva en enda grej som skulle få folk att bli intresserade att läsa nyheterna kring COP15, så är det ett citat från Olle Lönnaeus krönika i Sydsvenskan:

"I sakfrågorna är G 77 splittrat. Kina har investerat tungt i Sudan och är regimens viktigaste beskyddare. Men i spelet om klimatet stöder Kina inte det sudanesiska kravet att ribban för hur mycket jordens medeltemperatur får stiga sänks från 2 till 1,5 grader, eftersom det skulle tvinga kineserna att minska sina utsläpp snabbare."

1 kommentar:

tristessan sa...

Jag tror inte jag skulle tycka det var tråkigt om det just inte var så mycket att sätta sig in i, nya begrepp, förkortningar(om det nu är det?), saker jag inte begriper ett dugg av, som om "mormor skall börja surfa med mobilen eller nått svårt".