måndag, december 07, 2009

är Nyligen passé?

Min blogg har aldrig varit särskilt välbesökt. Aldrig populär, länkad eller trendig. Bloggportalen och Bloglovin' vet knappt vem jag är.
Det är inget som oroar mig särskilt mycket för jag gissar att det har något med vem man är och än mer med vem man vill vara att göra. Min blogg speglar min personlighet och jag har alltid seglat i min egna lilla plaskdamm.

Därför blev jag mer än måttligt förvånad när jag ser att jag enligt favoritlistorna på Nyligen kan räknas som populär.

Listan baseras varken på besök eller länkningar utan på antalet favoriseringar hos Nyligen vilket skulle kunna jämföras med prenumeranter hos Bloglovin. Det behöver inte ens vara en besökt eller uppdaterad blogg men det ligger en tanke och en handling bakom favorisering.

Jag kan därför inte låta bli att undra vilka det är som egentligen favoriserat mig hos Nyligen och hur mycket den läsargruppen skiljer sig från den som Bloglovin har? Mer medelålders, mer politiskt inriktad och mer vardagsbetonad? Eller är det helt enkelt så att Nyligen och därmed även Knuff, tappat mark och blivit tämligen ointressant?

4 kommentarer:

lisa sa...

Jag erkänner, jag har dig som en av mina favoriter på Nyligen. Så det kan vara delvis mitt fel... Eftersom jag har google reader, har jag inte bemödat mig om att lära mig bloglovin, missar jag något?
För att skyla över mitt bloggläsarberoende har jag de flesta i readern, men för att det inte ska bli "för mycket" där, har jag några som jag bara har som nyligenfavoriter. Fast jag läser alla så fort de uppdaterat.

Devinia sa...

Ja, man stirrar ju sig oftast blind på det man inte gillar med sig själv.

Nej, jag har tyvärr inte det. Skulle kunna fixa en och skicka till din mail. Är inte så mycket för att fota mina tatueringar och lägga upp, är för nojig att någon skulle sno det rakt av såsom många har gjort med stjärnorna jag har på magen. Som jag lyckligt vis ska göra en cover-up på. :P

Kabuki sa...

Grattis till plats nr 12!
Kram!

ochjagba sa...

Tror målgrupperna för nyligen vs bloglovin är rätt olika.

Tycker det är så trist med dom där topplistorna (typ bloggtoppen, bloggportalen, bloglovin') för det är sällan dom små, fina guldkornen vaskas fram. Det är samma jävla stenar som ligger i toppen på alla listor, och inte rör dom sig därifrån i första taget. NÄNÄ stenar är ju tämligen orörliga.