måndag, december 07, 2009

det var kallare förr


Det går ett envist rykte om att det är vinter nu. Tydligen tror naturen att det är bara just ett rykte och kör på som om det vore Oktober året runt. Jag skulle vilja bli arg, peka finger och skylla på växthuseffekten, global uppvärmning och någon annan än mig själv. För visst var det kallare förr? Visst visste även vi i Skåne hur snö såg ut?
Samtidigt är jag väl medveten om att det där med minnet av hur allt var färgas alltför mycket av nostalgi. Det man minns behöver inte vara absolut sanning. Snöklädda monsterbackar det tog år att klättra uppför och minuter att åka nerför, de visade sig ju trots allt mest vara gupp. Allt var så mycket bättre, nej, större, nej, annorlunda förr.

Kanske bör man istället för att sura och stressa, glädjas över att inte behöva packa på sig lager på lager av kläder för att sedan pinas i kyla? Att ens hud inte kreverat av köldskador? Att man kan vara ute i timmar utan att frysa det minsta.

Fast jag måste erkänna att jag är förbannat trött på regn. Och, jag skulle gärna ta emot rena fakta om vad som händer. Vad är vad och vems fel är allt? Vem ska man tro på när man egentligen inte vet? Ibland tror jag att jag tror alldeles för mycket om vad som händer. Vet gör jag alldeles för lite.

1 kommentar:

lisa sa...

Det här 8+ och regn är verkligen det tråkigaste. Jag tror att det kommer snö i mars, just när man förlikat sig med regnet och börjat tänka att nu, nu är det alldeles strax vår.