onsdag, december 02, 2009

grisar och mobiltelefoner

"Tycker att djurrättsalliansen borde lägga ner. Förstår de inte att deras tokerier kommer att leda till dyrare mat för gemene man? Trams. Grisarna har det FÖR bra. De är bara en tillverkningsprodukt. Snart gnäller de väl om att mobiltelefoner behandlas illa under tillverkningen med."
Kommentar av Marcus ang. grisfarmarna i Skånska Dagbladet
Jag tror inte att någon inte blir upprörd över att läsa en sådan kommentar men samtidigt är den så rak att man kan inte undvika att inse att detta måste vara något som ligger och lurar under ytan hos många. Varför skulle man annars fortsätta köpa inte bara griskött utan kött över lag? Det handlar ju om produktion. Köttproduktion. Folket vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt.

Jag blir oerhört arg och provocerad av läsarens kommentar men samtidigt inser jag att han bara säger vad många inte vågar ens erkänna för sig själva. Det är nog en ständig battle för de flesta - etik och moral versus ekonomin. Lägger man sedan till alla vardagsval som ska göras - är det lönt att köpa ekologiskt nötkött om man krängde en kebab på fyllan, så är det egentligen inte särskilt konstigt att allt blir så som det är.

2 kommentarer:

Drottningen sa...

nu har jag inte läst, men jag har hört på nyheter och sett bilderna, och min tanke blev att de där extra kronorna som ekologiskt kött kostar är värt det.

Visserligen så heter det köttproduktion, men det är ingen ursäkt till att behandla dem illa.

Samtidigt blir det lite ironiskt.. ekoköttet på Coop här säljs till halva priset dagen innan datumet går ut eftersom folk inte vill/har råd att betala fullt pris.. vore det inte bättre att inkludera ekomaten i medlemspriser och erbjudanden så att folk uppmuntras åt det hållet?

Jenny sa...

SV; oj, det är ett billigt märke som jag fick med där jag beställde nått :)