lördag, december 26, 2009

Mellandagströtter

Det har gått några dagar och jag är inte ens medveten om hur många. Det är som om allmän ledighet gör att mitt medvetande också tar ledigt och jag sitter ensam kvar med ett skvalp som bara duger till att flytta kor på Farmville och slöglo på vad det än är för slask som TV3 serverar.

Därför begav jag mig idag ut i snöovädret översvämningarna för att införskaffa lite lektyr ... bara för att inse att lokala Konsums utbud inte var imponerande. När jag stod och tittade igenom tidningarna, tidningar som jag vanligtvis inte ens tittat en gång åt, så fick jag syn på Sara Hedgehog i en tidning (Tara) och "gratis" smink i en annan (Solo), så båda fick följa med mig hem. Efteråt slog det mig att jag hade köpt tidningar pga igenkänningsfaktor och mutor/smink. Det senare känns ganska billigt, men det första var ganska intressant. Jag hade aldrig köpt tidningen om jag inte sett Sara. Det blev som en rekommendation - hon är ju med alltså kan den inte vara så kass.
Tidigare har ju även en Familjelivs-tidning fått följa med hem för att jag såg Lady Dahmer i den.

Kanske hade man läst fler tjejtidningar om det handlat om folk man kan relatera till? Att läsa om Carolina Gynning, Anna Anka och annat röda mattan folk känns lika intressant som att läsa en Harlequin-roman. Iochmed att resten av tidningarna ofta består av banala relationsråd så blir det en Harlequin-roman.
En tidning som handlade om svennar, aktuella nyheter/debatter/politik, kultur och smink hade kanske fungerat? På engelska finns det ju en hel del, men jag har inte hittat någon svensk? Inte en tidning som jag läser från framsida till sista annonsen och sedan vill spara. Finns det ens någon sådan?

6 kommentarer:

Galatea sa...

Jag gillar "Vi", och "Vi Läser" också.

Tsukii sa...

sv: Hehe så kanske det också är. Jag skulle i alla fall aldrig få för mig att göra något eller använda något som jag har sett hos nån utav de bloggar jag följer, men det är nog bara jag :P vilket känns tråkigt att det inte finns fler av, liksom 'komma på något helt eget'. Kanske därför jag är lite less på det?

hedgehog-sara sa...

Jag har ännu inte hittat någon enda tidning som fått mig helt glad. En tidning fylld med intressanta människor, lagom med glamour och framför allt: INGA relationstips, sexråd och kärlekstester. Inga mysartiklar om kändisar som pysslar hemma - jag tror inte den finns än.

schmut sa...

->Galatea: Jag prenumererar på Vi läser och det är min absoluta favorit, men ibland vill man ju ha något mer allmänt.

->Hedgehog: Precis vad jag söker. Något som inte försöker tvinga fram osäkerhet utan som får mig att inspireras och tänka till.

lisa sa...

Det är här man suckar och blir lite så där Darling-nostalgisk. Det var en bra tidning det. I alla fall då den fanns. Nuförtiden hjälper det inte hur många tidningar jag köper, jag blir alltid besviken. ViLäser är dock bra.

tristessan sa...

Jag köper lite olika tidningar då och då, alltid någon "muta" inblandad och så blev det inte som jag trodde. Saknar en tidning att känna igen sig i på riktigt, inte få komplex eller undra vilken värld jag lever i.