tisdag, december 15, 2009

odlingnörderi


Kanske inte helt rätt tidspunkt att göra ett inlägg om kärleken till en odlingslott men eftersom jag tillhör den något udda grupp som läser böcker om allotments, organic farming och the no-dig movement även på vintern, så passar det in helt okej här.
Jag har ju även en odlingslottsblogg som just nu ligger i träda. Inte bara pga att det är mörkt, kallt och slaskigt, utan även för att jag var lite väl krasslig ett tag för att orka med. Idag fick jag höra att vår odlingslottsförening numer har en blogg och det fick mig att börja tänka på vad jag ska göra nästa år. Detta var tomatillons år. Den kom, den såg, den segrade efter att all asiatisk bladkål ätits upp och det var trevligt möte. Även tomaterna och mangolden fick vara med på prispallen, men annars var det något trött och oinspirerat.

Frågan är bara vad jag ska viga nästa år åt? Det asiatiska har sin storhet på tidig vår och sen höst, men däremellan, den ljuva sommaren? Bondbönor, chili och minimajs visade sig vara oumbärliga i köket, men att odla så var de ganska trista. Tog plats på både bredd och höjd. Men, Iggy gillade verkligen att kunna plocka själv och fixa mat. Det är ju egentligen meningen med det hela - att ge Iggy en sund matkultur och ett intresse för riktiga råvaror.
Vad annars kan man odla som är roligt från det man sår till det att det skördas?

2 kommentarer:

lisa sa...

Jag måste nog slå ett slag för sockerärtor! Roligt (?) att lägga fröna i blöt, växer fint med sina knorrar, goda både att äta direkt och förvällda att plocka fram ur frysen mitt i vintern.

Johanna sa...

Oj vad inspirerande att läsa om dina odlingsplaner. Jag börjar själv fundera på vad jag ska odla till våren.