fredag, december 04, 2009

sur kommentar från en missgynnad

Jag läser inte VeckoRevyn. Dels är jag för gammal och dels har det aldrig varit min påse.
Inte heller läser jag Mogi men senaste dagarnas bloggstormande kring hennes A-kassa experiment gjorde att jag kände mig tvungen att titta in. Jag borde inte ha gjort det för jag fastnade för följande uttalande som just Mogi gör i Veckorevyns papperversion.
"Jag skulle vilja bjuda hem missgynnade barn till mig och ge dem en stabil och mysig jul."
Så fint! Jag får tårar i ögonen. Seså, borde hon inte få bli fröken Sverige, denna ljusa välmenande ängel som offrar sig för pöbeln?
Sarkasm åt sidan, jag blir så förbannat arg när jag ser sådana banala idéer lyftas fram som något fint och nobelt. Därför skrev jag en kommentar till inlägget som jag gissar kommer ett förloras i modereringen. Eftersom jag blev tillräckligt upprörd för att inte bara kommentera utan även stanna uppe längre än jag borde, så kommer kommentaren även här.

Jag kan inte låta bli att ifrågasätta din teori om att barn till missbrukande föräldrar skulle kunna njuta av en jul med dig. Hur naiv är inte tanken att de skulle ha en stabil och mysig jul hos dig bara för att det är just hos dig? Den ångesten och stressen man bär med sig som barn i en sådan familj lägger man inte av sig särskilt lätt och oftare än inte är man hellre med sina missbrukande föräldrar än med någon främling. Deras jul med dig skulle alltså också bli miserabel, för barn till missbrukare är ofta mer solidariska med sina föräldrar än vad andra barn är. De barnen har inte mycket och det lilla de har, håller de förbannat hårt i!

Vill du göra något för de barnen under jul? Jobba extra på närmsta mission eller julmiddag. Vill du hellre shoppa, så köp presenter som du kan skänka via kyrkan eller välgörenhet. Kanske kan du t.o.m gömma en tomtesäck med egna presenter utanför missbrukarfamiljens hem!

3 kommentarer:

Stellan o Lotta sa...

Vet du, du är så jäkla vass! Underbar kommentar!

Angående kakor:
Japp! Indiska har en märklig samling kakformar med elefanter, krokodil, Taj Mahal, giraff och nåt ingen av oss har räknat ut vad det ska vara.. möjlig apa men Max säger att det är en sköldpadda..
Vi har en tydlig fixering på pepparkaksformar i familjen, massa konstiga o några traditionella...

Katarina (bjooti. splodgy...crazy bloglady) sa...

Alltså, VeckoRevyn, vad fan har hänt? Jag har reagerat på riktigt mycket som VR har skrivit senaste tiden, folket de valt att profilera... allt rimmar så illa med vad VR så länge påstått sig värna. Näe, VR needs to shape up. Så här kan de inte hålla på.

Jonna sa...

Jag har inte öppnat ett ex av Vecko-Revyn på säkert tio år, men så hos tandläkaren häromdagen kände jag mig lite nostagligsk. Och ramlade över just det citatet, och blev just så förbannad. Jag vet knappt vem Mogi är, men jag vet att jag som barn hellre hade firat jul med en slocknad pappa än med henne. Och vad fan är missgynnade barn för ett sätt att uttrycka sig?