torsdag, december 10, 2009

"Två kommentarer om dagen håller doktorn borta"


Jag har för mig att jag några gånger klagat över allt färre läsare och med det, så gott som obefintliga kommentarer. Jag har t.o.m en banner på bloggen som uppmanar folk att kommentera eller så bidrar de till att bloggen tynar bort. Tydligen är det fler än jag som går i samma tankar och via Mymlans Facebook ser jag att hon skrivit i Bloggvärldsbloggen om Ulrika Goods uppmaning om att kommentera mera. Redan där inser jag att något har hänt - jag behöver en Facebookstatus för att inse att en av de bloggar jag har i min Bloglines har uppdaterat om något jag tycker är intressant och relevant.
Kanske är det så att Facebook har gjort mig slö och fått mig att tro att allt ska komma serverat i en catchy mening i ett enkelt flöde?
Jag har blivit förtwittrad?

Har det kommit så många bloggar att vi inte hinner med? För det är ju verkligen inte ont om bloggar, så det är inte där problemet ligger. Har bloggar blivit mer introverta så att det är svårt att slå sig ner och säga någonting?
Eller är det som jag tror, att bloggläsandet tappat mark och att en del av den tid man tidigare ägnade åt bloggar nu upptas av Facebook? Jag märker ju tydligt av att jag har färre besökare men om det beror på min bloggs brist på kvalitet eller på att folk läser färre bloggar låter jag vara osagt.

Varför håller vi tyst?



(Titeln på inlägget är taget från Göran Widhams lysande kommentar hos Ulrika Good)

27 kommentarer:

A.M.O. sa...

Kanske man läser för många? Jag har ett femtiotal jag följer och det finns liksom ingen tid över ibland att lämna kommentarer. Jag vill inte bara lämna de där "bra skrivet"-kommentarerna, men det kanske räcker? Aja, ska bättra mig. Helt klart!

lisa sa...

Jag tror, eller i alla fall för mig, så är det så att jag är för lat för att kommentera på de bloggarna som jag petat in i min reader, jag gör inte det där extra klicket för att slänga ur mig något. Och så känns det lite jobbigt att ta plats, om än bara med en liten "gött jobbat"-kommentar, på de bloggar jag läser som är så där Stora och Seriösa och Snygga. Och ju mindre man kommenterar, ju färre besökare får man själv. Men det är klurigt det där, man vill ju inte bar kommentera för kommenterandets skull, hur mycket vettigt måste man egentligen ha att säga i en kommentar, för att inte bara känna sig som en spammande tönt?

Eva sa...

Jag hittade hit via Bloggvärldsbloggen och bestämmer mig snabbt för att lämna en kommentar efter mig.
;)

Jag tror att det är Facebook som är "boven i dramat".
Kanske beror det på att det är snabbare och därför också upplevs som lättare att kommentera en statusuppdatering istället för att lämna en bloggkommentar.

Katarina (bjooti. splodgy...crazy bloglady) sa...

Jag följer många bloggar via readern och tänker ofta att "wow, vilket bra inlägg det här är. måste gå och kommentera", bara för att glömma det i nästa sekund. Jag är en grymt slarvig kommentator.

Ulrika Good sa...

Helt klart är summan av fokuset konstant, eller vad man ska säga. Det som förut lades i energi på att vara delaktig i kommentatorsfälten läggs nu (i alla fall delvis) på Facebook och Twitter.

Emelie sa...

Fenomenet färre besökare kan väl ha att göra med att allt fler följer bloggar genom RSS-läsare? Jag har uppfattat det som att de som gör det hamnar utanför besöksstatistiken.

tristessan sa...

Det finns ju onekligen många fler bloggar nu så kanske läser "man" mer än "man" kommenterar.
Men en del vill inte ha kommentarer från mig i alla fall, så kanske finns det en bunt till som skriver sina kommentarer i helt fel bloggar där de inte är välkomna?

schmut sa...

-> AMO & Lisa : Det blir ju lätt att man fastnar i det där att inte kommentera för att det inte finns så mycket att säga utöver "Håller mest/Visst/Nej, inte direkt" och man vill ju inte skriva något banalt bara för att det ska stå något.

-> Emelie : Folk som läser via reader syns ju inte i statistiken men jag menar även att man märker ett bortfall bland aktiviteten kring bloggen. När inga andra bloggar knyter an vid inlägg och för en ev. debatt vidare.

-> Tristessan : Är det verkligen så illa att folk bara vill ha en viss sorts kommentarer eller kommentarer från en viss sorts folk? Det finns ju flertalet som bara vill ha kommentarer som stryker medhårs men det kan ju också vara ett tecken på att bloggen ifråga inte är så välbesökt eller "välbemannad" att man klarar att ta och bemöta kritik?

Steve Lando sa...

så, nu har jag lagt en kommentar idag:)

jag har inte Facebook, vad missar jag egentligen då?

allmänt: jovisst är folk - inklusive jag själv - dåliga på att kommentera, hvilket ibland kan vara trist, men det bör ju kanske heller inte vara ett indirekt socialt krav att så göra, vissa gillar att bara läsa.

Pella sa...

Jag bojcottar Facebook. Är det fel? Är jag lite efter, eller helt enkelt före!

upinmytree sa...

Ja, det här med fler kommentarer är ju ett gissel. Själv följer jag de bloggar jag vill via bloglovin och inte genom facebook även om jag själv gärna gör reklam för min blogg på FB.

Jag brukar iaf försöka lämna en kommentar på varje blogg jag besöker och det tycker jag att fler borde göra det blir ju mycket roligare att blogga om man får lite respons på det man faktiskt skrivit.

upinmytree sa...

Ja, det här med fler kommentarer är ju ett gissel. Själv följer jag de bloggar jag vill via bloglovin och inte genom facebook även om jag själv gärna gör reklam för min blogg på FB.

Jag brukar iaf försöka lämna en kommentar på varje blogg jag besöker och det tycker jag att fler borde göra det blir ju mycket roligare att blogga om man får lite respons på det man faktiskt skrivit.

Nattis 2.0 sa...

Jag vill också gärna ha fler kommentarer och försöker att agera därefter, jag lämnar kommentarer även om det bara är ett :)
SMiley kan ju motsvara "Like" på Facebook liksom. För visst räcker det?
Kanske skulle vi inför Like-knappar på bloggarna också ;)

KajsaLisa sa...

Visst är det viktigt att kommentera, det visar ju att man läst och tagit till sig inlägget. Dessutom är det ju ett av dom få sätt som finns att hitta nya läsare, om man inte är kändis.

Stellan o Lotta sa...

Schnacka för dig själv.. Jag har nog aldrig haft några "läsare" på min blog, som ändå nästan bara är nån form av personligt fotoalbum, så jag har ännu mindre kommentarer. Tror inte ens att jag har 30 totalt i själva bloggen, men sedan syns den ju på fejjan o där är det fler som kommenterar. Men ja, jag är en asdålig bloggare, ojämn, för personlig o alla fel...

tristessan sa...

Blir svar här med, det verkar så att de, några, bara vill ha en viss typ kommentarer eller i alla fall från en viss typ. Eller så får de så många att de sållar, men det känns bara så uteslutande när ens ord inte får finnas utan att jag förstår varför.

tristessan sa...

Blir svar här med, det verkar så att de, några, bara vill ha en viss typ kommentarer eller i alla fall från en viss typ. Eller så får de så många att de sållar, men det känns bara så uteslutande när ens ord inte får finnas utan att jag förstår varför.

ochjagba sa...

asså jag kan ibland känna att jag inte har så mycket att säga. känns inte så jävla fett att skriva "haha!" för att man tyckte att inlägget var roligt. det känns inte heller så gött å bara säga "JAG HÅLLER VERKLIGEN MED DIG!" - för det är så tamt.

vissa bloggar läser jag mest för att dom är sådär shit va peppigt jag håller med, eller HAHA omg that's funny!

men en del bloggar läser jag för att jag bara vill snoka lite, och då kan man ju inte avslöja sig!

OM inget av dessa kriterier uppfylls så är bloggen antagligen seriös, och skall man kommentera där måste man vara genomtänkt och smart. ibland örker ja inte. kan tycka massa grejer om det där pissinlägget bloggförfattaren skrivit, men jag orkar bara inte sätta ord på mina känslor.
alltså. fan jävla novell det blev. vad jag menar är: det kan kännas rätt jobbigt & onödigt att kommentera.


(fast jag vet ju att man lever på dom där kommentarerna.)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
schmut sa...

Tydligen är 6 spamkommentarer vad som inte håller doktorn borta. Ick!

Anonym sa...

It isn't hard at all to start making money online in the underground world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat seo world[/URL], You are far from alone if you haven’t heard of it before. Blackhat marketing uses alternative or not-so-known ways to generate an income online.

Anonym sa...

Hi i am new to this board i hope i can help & contribute here because iv learned allot myself.

Cheers

[URL=http://learnviolinonlinehq.com][B]Learn Violin[/B][/URL]