lördag, januari 30, 2010

En värld av mjukglass


Det är, som alla vet, galet kallt, men till skillnad från de flesta så gillar jag det. Är som att vandra omkring i frysen och få fog för sitt konstanta sug efter glass. Emellanåt klagas det visserligen på att det är som att leka barnen från Frostmofjället (åh, denna uschla klassiker) men den dysterheten botas lätt när man inser att omgivningarna ser ut som mjukglass. Mmmm, mjukglass...
Låter det som om jag går på något?
Antagligen. En sur förkylning och alltför lite sömn gör att jag lever i min egen lilla bubbla.

Tog mig dock ut i vida världen ett kort tag och upptäckte då något som gjorde det hela till en wow-upplevelse:
Ny Fay Weldon-bok på svenska, En styvmors dagbok!
På sistone har jag haft svårt att hitta nya böcker att läsa så jag har mestadels sunkat i mig trista deckare från lokala Konsum. Så trista att jag varken minns titel, författare eller handling men de har fungerat perfekt som sömnmedel. Dock behöver jag något mer för att verkligen känna mig pigg, hejhej och igång. Lite Joyce Carol Oates, lite Palahniuk, lite Fay Weldon, lite som lurar, förvirrar, förvildar och får mig helt förälskad. Därför betyder det så mycket att hitta en ny Weldon-bok man helt hade missat. En triss-vinst är inget i jämförelse. Att sedan upptäcka att Weldons författeri växt vidare och att hon skriver i nutid med referenser vi alla känner till
"Flickor kan plötsligt "vända" när de kommer i puberteten, jag vet, från små änglar till Winehouse-monster nästan över en natt, de kastar sig in i snusk och grovt sex i ett anfall av enantiodromi, den där Jekyll och Hyde-, Paulus-på-väg-till-Damaskus-processen så älskad av Jung, men inte vår Isobel väl?"
gör det hela så mycket bättre. Krydda på moset som inte är något pulvermos int'!
Jag älskar Weldon när hon är en litterär kulspruta.


psst:
Känner du också för att googla enantiodromi? Stationsvakts läsare lär oss att det handlar om att bli sin/sitt tillstånds motsats.

Inga kommentarer: