måndag, januari 25, 2010

Kalla fötter


Den senaste tiden har jag haft två stora funderingar och båda rör yta och kvinnor
  • Varför finns det inte vettiga vinterskor för kvinnor? Med vinterskor menar jag fodrade, bekväma skor som klarar promenader, snö och minusgrader. De senaste åren har jag antingen använt skateskor, Dr Martens eller handlat något på barnavdelningen, men denna vinterns kyla har fått mig att inse att jag behöver ha något bra. Dock verkar funktionsvänlighet och kvinnor inte vara något som går ihop ekonomiskt enligt tillverkarna?
  • Varför finns det inte vettiga badkläder för kvinnor? Allting är litet, binds ihop med tunna trådar och trillar av när man rör sig i vattnet. Det som säljs verkar mestadels fungera som godispapper - gör att något ser exklusivt ut men har inget direkt syfte. Idéen med badkläder verkar vara att det antingen ska skyla så lite så möjligt alternativt vara helkroppsdräkter som täcker allt för proffs.
Tanken att göra något själv har slagit mig mer än en gång. Det senare problemet går ju att arbeta kring då lycra finns att köpa, mönster följer med var och varannan Burda och allt man behöver är tid, ork, ork och lite ork till.
Att göra skor däremot, där faller hela DIY-tanken! Såvida man inte har ett trångt bankkonto så är man utelämnad till vad som finns på marknaden och utbudet för gemene kvinna kretsar kring fina stövlar och höga klackar.

Därför kan jag inte låta bli att undra vad kvinnor egentligen har på fötterna när det är minus 10 grader? Ett par stövlar som är 3 storlekar för stora men uppbullade med 3 par raggsockar? Eller begränsar de sin aktivitet för att inte frysa? Köper skor som räcker för 2 minuters promenad mellan bussen och hemmet?

Det mesta (för kvinnor) på marknaden, från underkläder, till skor och ytterkläder, verkar vara gjort för individer som inte är aktiva utan vars existens mest handlar om att synas. Stå i en hörna och se vacker ut. Ligga slängd över en divan och glänsa lite läckert.

6 kommentarer:

Emmie sa...

Jag har ett par vadringsängor som jag kör med, väldigt varma och sköna när det är ordentligt kallt. När det bara är sådär normalkallt har jag ett par fejkläderkängor med snörning. Ska det vara klack på så får det vara 5 plus och torrt ute så man inte halkar och slår ihjäl sig.

dekorum sa...

Jag är inte precis nån skoexpert, men jag tycker att jag har sett rätt många fodrade skor av olika slag - allt från stövlar till curlingkängor till robusta vandringskängor. Men det är förstås en smaksak, om man lyckas hitta nåt som man gillar. :)

clivia sa...

I vinter har jag haft Blundstones med en thermosula. De rymmer lätt ett par tjocka raggsockor och jag har inte frusit en sekund trots flera timmar långa promenader i -20. Tar man ut sulan är de ypperliga höst- o vårskor, har inte använt gummistövlar en enda gång sen jag köpte dem. De tål ALLT.

Galatea sa...

http://www.skofab.se/products_hv2009.htm Stockholm Skofabrik har skitbra vinterskor för kvinnor, och inbyggda dubbar som man kan fälla in! - jag menar, awesomeness.

schmut sa...

->Dekorum: att det finns fodrade produkter är självklart men oftast är de inte fodrade hela vägen eller så är fodret otillräckligt för att klara en timmes promenad i minusgrader. Vill man ha något rejält blir det ju Sorel eller liknande men de kostar ju också därefter.

dekorum sa...

Jo, priset är väl oftast en hake, tyvärr! :)