torsdag, januari 21, 2010

Kan det knyta mina skor?

Tänk dig följande scenario:

Du går till läkaren efter att ha varit konstant däckad i ett halvår och halvkass i ett år innan dess. Under tiden börjar höfter och rygg strula och det går till den gräns där du inte kan sova pga smärtorna. Du ber läkare om hjälp NU och du blir nedskickad till någon som börjar berätta om
"Träningen är tänkt att stimulera till reflektion över invanda mönster och att ge övning i mental närvaro. Genom fördjupad erfarenhet av övningarna stimuleras den egna viljan till förändring och möjligheterna att upptäcka de egna kroppsliga och mentala resurserna."
Det hela handlar om basal kroppskännedom. I detta fallet är det nog menat att det ska lära mig hantera smärta men tydligen hjälper det för allt
"Basal Kroppskännedom™ (BK) är en sjukgymnastisk behandlingsmetod där man arbetar med både kroppsliga och själsliga aspekter. Syftet med behandlingen är att upptäcka, förstå och stärka egna inneboende resurser. På så sätt skapas successivt egna möjligheter att påverka sin hälsa, öka sin kreativitet och göra egna val i livet."
I detta fallet har man inte utrett orsaken till smärtan och verkar faktiskt inte bry sig särskilt mycket om varför den finns och återkommer. De kanske resonerar som så att om du inte dött av det, kan det inte vara så farligt? Något i den stilen måste det vara eftersom man bestämmer sig att prova alternativ medicin innan man ens gjort en grundlig medicinsk bedömning.

Är det bara jag som får konstiga vibbar av det här? Nu är jag visserligen ganska anti new-age redan från början, men när detta föreslås av lokala Vårdcentralen som aktiv behandling så är det väl något udda och tämligen flummigt?

5 kommentarer:

KellyKorv sa...

det låter ju precis som vilket vuxendagis som helst, men de brukar anordnas i arbetsförmedlingens regi inte hos vårdcentralen, trodde jag. tycker att det har gått sjukt mycket för långt med effekterna av att "tänka positivt". skulle vilja se lite forskning på hur mycket det egentligen kan göra för en människa. knappast nåra mirakel.

och "positivt tänkande" ersätter knappast en vettig hälsoundersökning med provtagningar. hur dyrt är det med provtagningar vs såna där kurser egentligen? nån måste ju tjäna på skiten.

tristessan sa...

Jag tycker det verkar rätt sjukt skumt. Har de inte ens tagit prover och röntgat dig där du har ont?

schmut sa...

->Tristessan: Man har visserligen tagit de ordinära proverna och uteslutit fel på ämnesomsättning etc, men vissa prov som visat mysko värden har man mest avfärdat (alkoholist, javisst?!).
Man har inte ens sett mig utan tröja och jeans, än mindre röntgat.
Min läkare verkar mest vara inne på att jag är en pillertrillare med stor alkoholkonsumtion och tämligen fett soffarsle.

tristessan sa...

Jag började skiva är men skickade ett mail till dig istället.

anso sa...

hmm, notis..? tror inte det, blev av med jacka, väska, plånbok och förstånd. har återfått allt utom det sistnämnda. (as if I ever hade något. haha...)