lördag, januari 02, 2010

Kärlek i en liten flaska


Mitt smink-intresse rör sig just kring smink - färger. Inte kamouflage utan krigsmålning och inspiration. I princip är det samma intresse som jag har för oljepasteller, torrpasteller och akryl, men jag applicerar det på mig själv.

Ansiktsmasker, portömningar och att ha en genomtänkt hudvårdsregim är något jag inte ens funderar kring. Kanske för att jag har en extremt liten budget och det finns sällan bra budgetvarianter när det gäller hudvård. Därför har det blivit mer av ett nödvändigt måste och jag lägger ner lika lite tanke vid inköp av ansiktscremer som jag gör när jag köper tandborste. Har jag tur fyndar jag något från Clinique på Tradera men oftast blir det Oil of Ulay på Konsum. Body shops produkter kostar mer än de lovar och Lush är visserligen tämligen trevliga, men kostar därefter.

Men, innan jul vann jag ett litet hudvårdskit hos Heartcore. Naturliga produkter, ekologiskt och inte testade på djur. Orangutang friendly och climate neutral. Egentligen allt jag brinner för men som en dyster ekonomi oftast sätter käppar i hjulet för. Jag fokuserar miljötänket på maten men när det gäller utsidan av min kropp så gömmer jag samvetet i byrålådan och slaskar på med lite färg för att pigga upp mig.

Vinsten kom lagom till nyår och har redan turnerat runt bland vänner, bekanta och grannar. Inte bara för att det är så ovanligt att jag vinner något utan mestadels för att det är tämligen ovanligt att jag pratar hudvård och än mer ovanligt att jag faktiskt hyllar någon produkt.
Produkterna från Stem organics var så underbart bra att jag faktiskt ser fram emot att fixa till mig! En peeling som känns som finaste sandpappret, dvs det river inte bort utan tar bort överflödet för att få en sammetslen yta. Ingen obehaglig lukt och inga stora korn som fastnar där de inte borde, utan helt perfekt i utförandet.
Produkten som knockade mig mest var dock ansiktsoljan Rejuvenating Face Oil. Olja låter inte som något jag vill ha i ansiktet utan i salladen, men den här oljan är mjuk, lätt och tunn. Inget klet eller slirande mellan fingrarna när fukten från tvätten möter oljan, utan den bara glider på. Ansikte, läppar, makes ögonbryn och dotterns knän, allt har fått möta oljan och allt har fungerat som smort. Inga sura miner, bara mjuk hud som luktar gott. Det senare är ett starkt plus i min bok då jag avskyr (över)parfymerade produkter. Den ekologiska grantvålen från Lisen Organics åkte ut ur badrummet direkt och kom att användas till golvrengöring.
Ansiktsoljan däremot luktar diskret av blommor men har en sådan mjuk personlig doft att den lätt kan tänkas ersätta parfym på både kvinnor och män.

Jag inser att detta inlägget börjar låta som om jag blivit köpt och sponsrad men tyvärr måste jag berätta att så är inte fallet. Däremot kommer jag gärna punga ut med de hundralappar som de här produkterna kostar för de var så bra. Måste erkänna att jag funderat både en och två gånger varför produkterna inte blivit mer uppmärksammade i pressen då alla skönhetsbloggar hyllar dem?

1 kommentar:

Heartcore sa...

Himla kul att du gillade! Låter som att jag själv skulle bli helt upp över öronen ...