torsdag, januari 07, 2010

Repetition

Kanske är det så att när var och varannan Svensson har en blogg där det uttrycks glädje och besvikelse, så är svenska bloggfältet oöverskådligt. Det bildas grupperingar baserat på intresse, kön, ålder och social tillhörighet.
Det blev tydligt när VeckoRevyns bloggawards gick av stapeln och nu när Aftonbladets stora bloggpris har publicerat nomineringarna till sitt pris blir det än tydligare.
Jag läser igenom nomineringarna gång på gång och är säker på att det är något fel som gör att sidan inte laddas, men tydligen står allt rätt till utom hos mig :
ska det här vara gräddan av svenska bloggare som har nominerat sina favoriter bland svenska bloggar?
Inte nog med att det mestadels är samma gamla bloggar som omnämnts, utan det är också ett oerhört torrt startfält.
Är man rädd att erkänna att majoriteten av svenska bloggar handlar om vardag och konsumtion? Var är bloggarna som folket skriver?

Kanske är jag inte bara trött och sjuk utan även paranoid men jag får en känsla av att bloggarna som nominerat inte bara har dålig koll på vad som händer i bloggvärlden utan även att de har svårt för att ge cred till de bloggar som faktiskt är vällästa och har en bred läsarkrets. Istället blir det klubben för inbördes beundran där de nominerande nominerar varandra. Trist, förbannat trist.

2 kommentarer:

La Linda sa...

Amen to that!

ochjagba sa...

så true, fan, blev bara så less när jag såg årets nomineringar. bläää!