lördag, mars 06, 2010

Om biplolaritet är en välfärdssjukdom så är jag undantaget som bekräftar regeln

Jag har inte mycket koll på vem som skriver vad och när det gäller de stora bloggarna måste jag erkänna att jag sällan läser dem. Inte för att det är något fel på att vara stor och populär, utan för att de oftare än oftast beskriver ett liv och en vardag jag varken förstår eller är intresserad av.
När jag då hör att Fotbollsfrun, som hyllas av alla och senast fått ett pris som Årets Morsa, skrivit något om Ann Heberlein blir jag glad. Kanske kan äntligen någon av de där stora bloggarna skriva om något annat än snoriga barn, shopping och vad man fick i sin goodiebag på senaste pressträffen!
Tyvärr visar det sig vara något som gör mig tvärförbannad och får mig att grina argt över att Fotbollsfrun är så förbannat hyllad när allt hon är skulle kunna beskrivas som en inskränkt bully. En kvinna som jämför självmordstankar som gnäll? Verkar antyda att bipolaritet är ett välfärdssymptom?
När hon sedan blir ifrågasatt av någon som säger sig vara Ann Heberlein, så svarar hennes läsare med samma förbannade hyllningar av hennes dynga. Fotbollsfrun ursäktar sig i form av en ful vridning om att hennes utläggning bara handlade om boken och inte sjukdomen, och att vi alla missuppfattat hennes kommentarer om att skärpa till sig

"Psykisk ohälsa bryr sig inte om status, jobb och patriciervillor. Eller gör den det? Om man lämnade Ann i en skog med bara kläder, vattenflaska och tändstickor, skulle hon må dåligt då?
Frågan jag ställer är denna; Har vi det så bra att vi blir sjuka?
Människor som inte har tak över huvudet och inte kan ge sina barn mat, funderar de över meningen med livet?"



Edit:
Fler bloggare har uppmärksammat diskussionen och Mymlan tar på sig att försöka förklara Fotbollsfrun tanke medans Sjumilakliv skriver mer personligt.
Vill man förstå hur vardagen kan te sig för en psyksjuk (oavsett diagnos) har Psykiatrin samlat hundratalet bloggar medans Psykbryt samlat bipolära bloggare under termen bippos.

4 kommentarer:

id sa...

Fotbollsfrun äks. Malin Wollin är ingen en egentligen borde bry sig om, Hon är som ett forumtroll med alldeles för stort utrymme :'(

Sjumilakliv sa...

Det finns alltid människor som inte förstår, och som inte tänker längre än näsan räcker. Synd bara att vissa av dem har så många läsare.

gastlind sa...

En del får på tok för mycket utrymme i etablerade medier med tanke på hur korkade de är.

Psykiska sjukdomar är fysiska sjukdomar. Det finns ett fel i ett eller flera organ i kroppen som behöver åtgärdas.

Att påstå att folk behöver "rycka upp sig" är ungefär som att säga åt en cancersjuk att "rycker du bara upp dig lite så blir det bättre". Det som verkligen behövs är behandling, mediciner och i vissa fall operation.

tristessan sa...

Jobbigt när fördomarna bara spridas vidare, kanske ökas hos visa.