torsdag, augusti 12, 2010

Vela inför valet

Kanske är det ett klart tecken på att man nått en mogen ålder när man faktiskt ser fram emot valet och all den uppmärksamhet det ger åt alla vardagliga frågor som vi får huvudbry över. Egentligen är ju det här vår chans att arbeta för en bättre framtid. Det är iallafall den enda chansen många ger sig då det enda som engagerar dem politiskt är just valet. Vilka partier som tycker vad och varför, det hittar man enklast i tabeller i kvällstidningarna. Svaret på de hetaste frågorna just nu ger enkel överblick. Man behöver inte tänka alltför mycket, bara lockas av slagord och att någon fångat tidsandan.
Samtidigt skulle vi/man/de kunna göra så mycket mer genom att engagera sig politiskt och hjälpa till att forma ett parti. Driva frågorna framåt. Forma, agera, väcka tanke.

Fast, där halkar jag. Vet knappt ens vilket parti jag ska rösta på för inget passar som hand i handske längre. Det passar inte ens som en gammal Lovikka-vante. Jag vet bara vilka jag bör undvika då de kommer att ge mig omedelbar kontaktallergi.
Är det, min allmänna velighet,  också ett tecken på att jag nått en mogen ålder?

1 kommentar:

tristessan sa...

Skulle kunna vara åldern...nya livserfarenheter ;-) känner det samma och har inte känt mig velig med det här innan. Bara det inte blir en allergichock :-o